Audi Brussels heeft zijn doorstart gemaakt. De productie van de e-tron, een volledig elektrische SUV, draait volop. De 3000 werknemers bouwen in twee ploegen aan de nieuwe wagen. Die wordt vanaf 2019 verkocht.
...

Audi Brussels heeft zijn doorstart gemaakt. De productie van de e-tron, een volledig elektrische SUV, draait volop. De 3000 werknemers bouwen in twee ploegen aan de nieuwe wagen. Die wordt vanaf 2019 verkocht. Twee jaar heeft de fabriek in Vorst zich op de overgang voorbereid. Terwijl het model A1 nog volop werd geassembleerd, werd de fabriek omgebouwd. De e-tron is het eerste volledig elektrische model voor het Duitse premiummerk. Voor de autobouwer die door het stof ging in de dieselaffaire, moet de e-tron het paradepaardje worden van een versnelde overgang naar andere aandrijfsystemen. Audi investeerde 600 miljoen euro in de omschakeling van de fabriek in Vorst. Er is een nieuwe fabriek in de bestaande fabriek gebouwd. De 3000 werknemers kregen al meer dan 200.000 uren opleiding voor de assemblage van de nieuwe wagen. Want uiteraard verandert er veel. Ruim 600 onderdelen moeten worden geassembleerd, soms op afstanden van enkele tientallen millimeters. Ook nieuw is het gebruik van grote delen aluminium. Bovendien is er de assemblage van de batterij. De batterijcellen worden aangevoerd, maar de batterij wordt in de fabriek geassembleerd. Het aantal robots steeg van 500 naar 750. Audi stelde de e-tron in september voor in San Francisco. De wagen heeft een actieradius van meer dan 400 kilometer. Ook een nieuwigheid: de zijspiegels kunnen worden vervangen door camera's en hogeresolutieschermen in de wagen. In de omgeving van Vorst rijdt de e-tron al op de weg. Er zijn 20.000 voorafbestellingen, waarvan 700 in België. Het is de start van het elektrische offensief van Audi. Tegen 2025 wil het Duitse premiummerk twaalf elektrische modellen. Een op de drie nieuw verkochte wagens zou dan elektrisch of hybride moeten zijn.