De voorbije weken kreeg u in Trends exclusieve voorpublicaties uit De Onsterfelijke Onderneming. Topmarketeer Fons Van Dyck van Think BBDO legt in dat boek uit hoe bedrijven op lange termijn succesvol blijven. Het is gebaseerd op zijn doctoraat waar hij het onderzoek van de invloedrijke socioloog Talcott Parsons toepast op het bedrijfsleven (zie kader AGIL-model). Van Dyck gebruikt daarvoor Apple als case om de werking van Parsons' model te illustreren, en focust zowel op de successen als de mislukkingen van het techbedrijf. Van Dyck heeft voor zijn doctoraat een haast encyclopedische kennis over het bedrijf opgebouwd en is goed geplaatst om de strategie van Apple te schetsen. Maar een Apple-fan is hij niet. "Je kunt niet anders dan professioneel respect hebben voor de manier waarop Apple zich herpakte nadat het eind de jaren negentig op de rand van het faillissement heeft gebalanceerd. Tegelijk moet je kritisch blijven over hoe Apple zijn macht gebruikt, hoe het klanten en partners vaak in een wurggreep houdt."
...