Vermogensbeheerders moeten het vertrouwen van klanten terugwinnen
Sinds het uitbreken van de wereldwijde financiële en economische crisis in 2008 werd de sector van het vermogensbeheer grondig door elkaar geschud, met als gevolg dat de beheerders vandaag opnieuw het vertrouwen van hun klanten moeten winnen.
In dit opzicht moeten ze de overstap maken van de loutere verkoop van producten naar het aanbieden van globale oplossingen, inclusief volledige, doordachte adviesverlening voor hun klanten.
Vertrouwen en het vermogen zich aan te passen aan nieuwe klanttypes en nieuwe markten zal dus een belangrijkere rol moeten spelen in de voorstellen die men de klant voorlegt, maar ook in de perceptie die deze laatste heeft van de competenties van zijn beheerder.
Dit is een van de conclusies van de editie van 2013 van het Global Private Banking & Wealth Management Survey van PwC: ‘Navigating to tomorrow: serving clients and creating value’.
Dit rapport is het meest recente luik van een studie die dit jaar al haar 20e verjaardag viert. Het is gebaseerd op een actuele peiling waaraan 200 privatebankinginstellingen en vermogensbeheerders (waaronder 14 Belgische) uit meer dan 50 landen hebben deelgenomen.
Het schetst een duidelijk beeld van de talloze veranderingen waarmee de beheerders geconfronteerd worden en zoomt in op de nieuwe reglementaire druk die weegt op de bankiers en hen voor heel wat uitdagingen stelt op het vlak van technologie of talentmanagement.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier