Novo Nordisk bevestigt status als waardevolste Europese bedrijf, maar voelt de concurrentie van farmarivaal Eli Lilly
De Deense farmareus Novo Nordisk heeft in het vierde kwartaal van 2023 alle records gebroken. Het meest rooskleurige scenario zit evenwel al in de beurskoers verrekend, stelt biotechkenner Danny Reweghs (Trends Beleggen).
Novo Nordisk zag zijn beurskoers deze week tot recordhoogtes stijgen, dankzij het overweldigende succes van zijn afslankmedicijnen. In 2023 groeide de omzet met maar liefst 36 procent tot 33,7 miljard dollar, en tikte de winst bijna 15 miljard dollar aan, beide cijfers boven de verwachtingen van analisten. Daardoor verstevigt Novo Nordisk zijn positie als het meest waardevolle bedrijf in Europa. CEO Lars Fruergaard Jørgensen benadrukt in een persbericht de impact van hun innovatieve behandelingen voor diabetes en obesitas, die “meer dan 40 miljoen patiënten wereldwijd ten goede komen”.
“De groei bedroeg maar liefst 37 procent op jaarbasis, de hoogste sinds 2003, en wijst op een sterke vraag naar afslankmiddelen”, weet de Deense beursstrateeg Peter Garnry (Saxo Bank). “Opvallend is de verschuiving van de vraag naar het medicijn Ozempic in plaats van Wegovy, wat positieve vooruitzichten biedt.” Het bedrijf blijft “Europa’s meest waardevolle onderneming en de vraag naar innovatieve gewichtsverlies- en diabetesbehandelingen blijft groeien”.
Markt van 140 miljard dollar
De populariteit van Novo Nordisks medicijnen Ozempic en Wegovy heeft zowel het Deense bedrijf als zijn Amerikaanse concurrent Eli Lilly, met de injectiespuiten Zepbound en Mounjaro, naar de top van de farmamarkt gekatapulteerd. Sommige prognoses voor de piekverkopen van afslankmedicijnen reiken tot 140 miljard dollar per jaar.
Gewicht verliezen is een nevenwerking van zowel de stof semaglutide (in Ozempic en Wegovy) als de stof tirzepatide (in Mounjaro en Zepbound). Bovendien zijn investeerders enthousiast over het potentieel van die medicijnen om de impact van hart- en vaatziekten, leveraandoeningen en andere kwalen te verminderen.
Hoewel Novo Nordisk investeert in nieuwe productiefaciliteiten om aan de groeiende vraag te voldoen, meldde het bedrijf dat de omzetgroei in 2024 naar verwachting zal afnemen tot tussen 18 en 26 procent, als gevolg van toenemende concurrentie en productiebeperkingen. Desondanks blijft het bedrijf optimistisch over de toekomst.
Groter dan Pfizer
Danny Reweghs (Trends Beleggen) merkt op dat Novo Nordisk momenteel de markt domineert, maar dat dat niet eeuwig zal duren. “Het bedrijf is nu groter in beurswaarde dan Pfizer of Johnson & Johnson. Maar beleggers hebben al veel van het goede nieuws ingeprijsd. Ze hebben duidelijk nog de markt voor zich alleen, en ze hebben de voorsprong. Mensen die gewoon zijn aan hun pillen, gaan niet snel overschakelen.”
De Amerikanen van Eli Lilly, de grootste van de wereldmarkt met een beurswaarde van 612 miljard dollar, liggen echter op de loer. Zo zou Zepbound voor nog meer gewichtsverlies zorgen dan het gemiddelde van 15 procent bij Wegovy. Daarom heeft Wall Street hooggespannen verwachtingen. Sommige analisten verwachten dat het geneesmiddel volgend jaar de status van blockbuster – medicijnen die jaarlijks meer dan een miljard dollar aan inkomsten genereren – zal verdienen.
Zo zien analisten van Morgan Stanley Zepbound in 2024 een omzet van 2,2 miljard dollar genereren, volgens een notitie die werd gepubliceerd na de goedkeuring van het geneesmiddel in november. Analisten van Bank of America voorspellen dan weer 2,7 miljard dollar aan Zepbound-inkomsten dit jaar.
Tegendraads
De komst van een gebruiksvriendelijke anti-obesitaspil was een van de acht tegendraadse voorspellingen die de Deense beleggingsbank Saxo deed voor 2024. “Door een samenloop van omstandigheden volstaat het aanbod van GLP-1-anti-obesitasmedicatie echter niet voor de wijdverbreide vraag en moeten patiënten jaren wachten op hun kuur. Ondertussen stoppen ze met sporten en laten ze een gezond dieet voor wat het is, nu een pil hun gewicht onder controle helpt te houden.”
Het resultaat? “Een enorme gezondheidscrisis. Het wereldwijde obesitaspercentage onder volwassenen schiet omhoog van het huidige 39 procent naar 45 procent in 2024.” En de gevolgen voor de markten? “De sector van de verwerkte voeding ziet de vraag aanzienlijk toenemen, en de beurskoersen van McDonald’s en Coca-Cola presteren elk 60 procent beter dan de bredere markten.”
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier