Eindelijk beter nieuws over de marges bij Apple
De “cash cows” van Apple (de iPhone en de iPad, goed voor 75% van de omzet) blijven volgens Arnaud Delaunay van Leleux indrukwekkende verkoopscijfers opleveren : de verkoop van iPhonetoestellen steeg met 26% tot 33,8 miljoen stuks terwijl analisten op 32,8 miljoen stuks gerekend hadden.
Deze prestatie is des te opmerkelijker want de verkoop van de nieuwste toestellen telt maar voor één enkele week mee. Qua
iPads verkocht Apple zo’n 14,1 miljoen stuks terwijl analisten 15 miljoen stuks verwacht hadden.
Omwille van de lagere winstgevendheid van de iPad mini (in vergelijking met de iPhones), de daling van de gemiddelde verkoopprijs van iPhones (door de toegenomen concurrentie) en hogere prijzen voor bepaalde elektronische componenten (zoals geheugenkaarten, beeldschermen, enz.) is de brutowinstmarge op één jaar tijd met 3% gedaald.
Echter in Q4 lijkt aan een periode van vijf opeenvolgende dalingen een einde gekomen te zijn.
Achter deze achteruitgang zit een daling van het marktaandeel van Apple op de markt voor smartphones van 15,6% naar 13,4% op één jaar tijd terwijl dat van Samsung van 32,9% tot 35,2% gestegen is (hiermee is ook direct geweten waarom de groeiverwachtingen voor 2014 hoger zijn voor Samsung).
De prognoses voor de komende 3 maanden (de meest belangrijke periode voor Apple omwille van de feestdagen) hebben de Applebeleggers teleurgesteld : de brutowinstmarge wordt tussen 36,5% en 37,5% verwacht (de consensus rekende op 38%).
U begrijpt dat het Appleverhaal talrijke paradoxen bevat en de koersdaling met 2% op de dag van de resultatenpublicatie is hiervan het bewijs. Delaunay heeft een advies opbouwen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier