De Duitse DAX-index presteert dit jaar veel beter dan vergelijkbare indexen. Duitse aandelen profiteren van de plannen van de regering-Merz, die, na een gigantische investering in infrastructuur en defensie, nu ook een lastenverlaging van 46 miljard euro plant. Dit zijn vier aandelen die een plaats in uw portefeuille verdienen.
Duitsland heeft met de komst van de nieuwe regering een uitgesproken pro-bedrijvenagenda, en dat is beleggers niet ontgaan. De DAX-sterindex klom dinsdag naar een record van 24.300 punten, een stijging van ruim 21 procent sinds het begin van het jaar. De DAX doet het daarmee veel beter dan de Franse CAC 40 (+5,42 %), de S&P 500 (+1,74 %) en onze Bel20 (+4,82 %). Een voetnoot is wel dat bij de DAX dividenden in de koers worden meegerekend.
Friedrich Merz, de nieuwe Duitse bondskanselier, wil samen met zijn regering deze zomer maatregelen doorduwen die de wankele Duitse economie uit het slop moeten trekken. Volgens berekeningen gaat het om een pakket lastenverlagingen voor bedrijven ter waarde van 46 miljard euro tot 2029. De bedrijfslasten moeten in die periode dalen van 30 naar 25 procent.
In het plan zijn ook fiscale stimuli opgenomen, waaronder een maatregel die bedrijven ondersteunt om salariswagens tot 100.000 euro te kopen. Dat moet de Duitse auto-industrie ondersteunen, die gebukt gaat onder hevige concurrentie van goedkopere Chinese merken. De bondskanselier belooft ook de elektriciteitskosten in de noodlijdende maakindustrie te subsidiëren.
Het plan van de Duitse regering komt boven op een investeringsprogramma van ruim 1 biljoen euro in infrastructuur en defensie.
Carsten Brzeski, hoofdeconoom van ING Duitsland, selecteerde voor ons vier Duitse aandelen die wellicht het meest zullen profiteren van de steunmaatregelen.
1/ Infineon Technologies
Beurswaarde: 46,79 miljard euro
Aangepaste winst per aandeel (EPS): 1,87 euro
Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 26,28
De halfgeleiderproducent Infineon werd in 1999 afgesplitst van de industriegigant Siemens. Het bedrijf is sindsdien uitgegroeid tot de wereldmarktleider in microcontrollers. De meeste omzet komt uit de verkoop van chips en elektronica voor auto’s, gevolgd door halfgeleiders voor energiesystemen en componenten voor de voeding van consumentenelektronica.
Vorig jaar daalde de winst per aandeel (EPS) van 2,22 naar 1,87 euro, vooral door de zwakke vraag naar elektrische auto’s. Daarnaast drukten een hoge prijsdruk op voedingshalfgeleiders en de hoge energie- en logistieke kosten in Duitsland op de winstmarge van Infineon. Het bedrijf bleef bovendien, ondanks de stijgende kosten, 15 procent van zijn omzet in onderzoek investeren. Infineon moest ook voor 800 miljoen euro schikken in een rechtszaak rond een failliete dochteronderneming.
Analisten van Bloomberg zijn ervan overtuigd dat de terugval van de EPS niet structureel is. De winst per aandeel loopt de komende jaren op tot 2,41 euro, en het aandeel noteert dit jaar naar verwachting 26,28 keer de winst.
Een belangrijke rugwind is een recente overheidssubsidie van 5 miljard euro, bestemd voor de bouw van een nieuwe fabriek in Dresden. Die gaat in 2026 in productie en zal meer dan 1.000 nieuwe banen opleveren. 28 van de 31 analisten Infineon een koopadvies.
2/ Volkswagen
Beurswaarde: 51,46 miljard euro
Aangepaste winst per aandeel (EPS): 21,36 euro
Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 4,99
Volkswagen wordt geplaagd door stijgende kosten, hevige concurrentie uit China en een zwakke vraag naar elektrische auto’s. Dat verklaart de forse dreun die het aandeel de afgelopen jaren kreeg. Het bedrijf kondigde vorig jaar noodgedwongen een herstructurering aan, waarbij in de komende vijf jaar 35.000 banen verdwijnen.
Dankzij de aangekondigde herstructurering en de verwachte steunmaatregelen van de regering-Merz is er echter licht aan het einde van de tunnel. Energiesubsidies en een lagere vennootschapsbelasting kunnen een grote impact hebben op het bedrijf, dat een zwaargewicht is in Duitsland. Volkswagen heeft er bijna 300.000 mensen in dienst.
Het bedrijf kijkt bovendien naar de defensie-investeringen van de regering-Merz: in maart liet Volkswagen verstaan dat het wil bijdragen aan de modernisering van de Duitse defensie. “Dat hebben we in het verleden ook gedaan”, zei CEO Oliver Blume in The Telegraph. “Volkswagen heeft expertise in de auto-industrie; we zijn beschikbaar voor advies en consultancy.” Via zijn dochterbedrijf MAN levert Volkswagen nu al, in joint venture met Rheinmetall, voertuigen aan defensie.
Volkswagen overtrof in het jongste kwartaal de verwachtingen van analisten, dankzij een stabiele omzet ten opzichte van een jaar eerder. De winst lag wel 30 procent lager, maar de prognoses blijven gunstig voor Europa’s grootste autobouwer.
De winst per aandeel van 21,36 euro moet oplopen tot 34,63 euro in 2028, goed voor een recordomzet. Toch noteert het aandeel nu slechts tegen 4,99 maal de winst. Het dividendrendement is aantrekkelijk, 6,78 procent, al moest het bedrijf onlangs wel snoeien in de uitkering.
3/ Siemens Energy
Beurswaarde: 70,74 miljard euro
Aangepaste winst per aandeel (EPS): -0,19 euro
Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 63,20
Siemens Energy is een andere spin-off van het Siemens-conglomeraat en sinds september 2020 beursgenoteerd. Het bedrijf ontwikkelt onder meer windturbines, energietransmissiesystemen, elektriciteitscentrales en andere energietoepassingen voor bedrijven.
Het aandeel steeg vorig jaar 317 procent nadat de Duitse overheid de verlieslatende windactiviteiten met een subsidie van 15 miljard euro een reddingslijn had toegeworpen. Siemens Gamesa, zoals die divisie heet, moet tegen 2026 winstgevend zijn. Ook in 2025 zette het momentum door, met een stijging van ruim 70 procent sinds januari.
Het bedrijf wordt gesteund door een recordorderboek van 133 miljard euro, dankzij hoge investeringen in het energienet en een sterke vraag naar gasturbines. De infrastructuurinvesteringen van de regering-Merz en de energiesubsidies voor bedrijven zijn daarnaast koren op de molen van Siemens Energy. De negatieve EPS van –0,19 euro in 2024 wil Siemens Energy ombuigen naar 4,50 euro in 2027. Daarmee komt de verwachte koers-winstverhouding voor 2025 uit op 63,20.
Het bedrijf in München is ook actief op de Amerikaanse markt, goed voor ongeveer een derde van de omzet. Analisten verwachten dat de impact van handelsheffingen beperkt blijft, omdat Siemens Energy werkt via lokale vestigingen.
4/ Rheinmetall
Beurswaarde: 81,42 miljard euro
Aangepaste winst per aandeel (EPS): 17,83 euro
Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 62,91
Rheinmetall is dé sensatie van dit jaar op de Europese markten: het aandeel steeg sinds januari al ruim 200 procent. De druk van de Amerikaanse president Donald Trump op NAVO-landen om hun investeringsverplichtingen na te komen, gecombineerd met de financieringsplannen van de Europese Commissie, heeft defensie plots top of mind gemaakt.
Dat geldt opvallend genoeg ook voor Duitsland en de regering-Merz. Tijdens een NAVO-overleg maakte minister Boris Pistorius bekend dat Duitsland zijn defensie-investeringen stapsgewijs wil verhogen van 2 naar 5 procent van het bbp.
Rheinmetall zal naar verwachting het meest profiteren van de Europese investeringen in defensie. Eind eerste kwartaal 2025 bedroeg het orderboek van de groep uit Düsseldorf 63 miljard euro, een record. Militaire voertuigen vormen de grootste divisie, gevolgd door wapens en munitie, en elektronica voor militaire toepassingen.
Een belangrijke troef zijn de samenwerkingen die Rheinmetall in heel Europa heeft opgezet. Zo levert het, in joint venture met BAE Systems, pantservoertuigen aan het Verenigd Koninkrijk, en sloot het vorig jaar samen met Leonardo een gelijkaardig contract voor de Italiaanse defensie.
Dat resulteert in bijzonder sterke groeivooruitzichten. De EPS van 17,83 euro in 2025 moet meer dan verdrievoudigen tot 62,91 euro in 2027. Niet verwonderlijk dus dat het aandeel voor 2025 een koers-winstverhouding van 62,91 noteert. Ondanks die hoge waardering blijven analisten positief: 17 van de 20 geven een koopadvies.