Vranken-Pommery en Alcoa
Sinds deze zomer viel het aandeel van Vranken-Pommery met ruim 15% terug. Is er reden tot ongerustheid?
Wat ons betreft in elk geval niet. Vranken-Pommery realiseerde vorig jaar in een krimpende champagnemarkt (-1,5%) een omzetstijging uit de merkenverkoop van 5,7%, tot 303,7 miljoen EUR. De positieve omzetevolutie wordt dit jaar doorgetrokken. In het eerste semester groeide de merkenverkoop met 7,3%, tot 115,5 miljoen EUR. Champagne – met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole – steeg met 6,2%, tot 78,8 miljoen EUR, de afdeling roséwijnen groeide met 7%, tot 28,9 miljoen EUR, en de omzet van port (Rozès en Terras do Grifo) steeg met 21,9%, tot 7,8 miljoen EUR.
Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) steeg in het eerste semester met 10%, tot 6,6 miljoen EUR. Mede dankzij een eenmalige winst op het afzonderen van de activiteiten van Négoce Listel in Listel SA -een 50-50-partnerschap tussen de groep en de grote Franse wijngroep Castel-, was er een nettowinst van 14,3 miljoen EUR (1,54 EUR per aandeel), tegenover nog een verlies van 2,3 miljoen EUR (0,26 EUR per aandeel) in het eerste semester 2013. Listel SA startte op 1 juli op, met als doel de bekende Listel- en Billette-roséwijnen van Vranken, via de uitstekende distributiekanalen van Castel – vooral in China, Rusland en Afrika – versneld te doen groeien. Vranken beoogt via Listel 40 miljoen extra flessen roséwijnen te kunnen verkopen. De groep bekijkt of ook voor andere merken kan worden samengewerkt.
De cijfers voor het derde kwartaal bevatten niet langer de omzet van Listel SA, waardoor de omzetstijging van de merkenverkoop na negen maanden daalde naar 2,2%. Inclusief Listel steeg de omzet naar 180 miljoen EUR, +6,6%. Zowel champagne (+5,3%), port (+26%) als de roséwijnen (+5,7%) dragen bij aan de groei. Vranken is volop bezig met operationele verbeteringen en het rationaliseren van de traditioneel hoge voorraden (vooral bij de champagnes). Finaal moet dit leiden naar een vermindering van het sectorgebonden, hoge werkkapitaal en naar een lagere nettoschuldpositie. Een aantal niet-strategische activa wordt verkocht.
De nettoschuldpositie bedroeg eind juni 674,5 miljoen EUR, een daling met 29 miljoen EUR tegenover eind juni 2013. Het voorzichtige herstel in de champagnemarkt is positief voor de sterke merken van Vranken-Pommery. Bovendien zorgt het oprichten van Listel voor een extra groeimotor. We bevestigen ons koopadvies (rating 1B).
Jullie raden aan om Alcoa te verkopen. In mijn geval betekent dit een verlies van 50%. Zien jullie betere alternatieven binnen de grondstoffensector, want de toekomst van Alcoa ziet er toch niet slecht uit?
We raden inderdaad aan om Alcoa te verkopen, omdat de verbeterende prestaties en vooruitzichten volgens ons verrekend zijn in de koers van het aandeel. Het aandeel kreeg een tik tijdens de stevige beurscorrectie in oktober, maar noteert intussen op een nieuwe jaarpiek, ruim 70% hoger dan begin 2014. De koersstijging dankt Alcoa aan de gestegen aluminiumprijzen (met ruim 10%). De spotprijs daalde de jongste weken wel van 2150 USD naar 2040 USD per ton. Bovendien geniet Alcoa dit jaar van uitzonderlijk hoge premies voor fysieke levering bovenop de spotprijs, doordat de uitbaters van geregistreerde opslagplaatsen kunstmatige schaarste creëren. Die premies – historisch enkele tientallen dollars per ton – schommelen momenteel tussen 420 USD en 512 USD per ton. Een onhoudbare situatie.
Alcoa heeft een succesvolle herstructurering achter de rug en het aandeel in de omzet van producten met een hogere toegevoegde waarde neemt gestaag toe. Binnen die strategie past ook de recent goedgekeurde overname voor 2,85 miljard USD van het Britse Firth Rixson, een toeleverancier aan de luchtvaartsector. Alcoa verwacht door de overname tegen 2016 1,6 miljard USD extra omzet en 350 miljoen extra bedrijfskasstroom (ebitda). De verwachte groepsomzet voor 2014 bedraagt 23,5 miljard USD en 3,43 miljard USD ebitda.
Tijdens de eerste negen maanden boekte de aluminiumreus 0,58 USD per aandeel nettowinst, tegenover 0,29 USD per aandeel nettowinst in dezelfde periode van 2013. De markt rekent voor 2015 op 1,06 USD per aandeel nettowinst. De verbeterende kasstromen zal Alcoa gebruiken voor de structurele onderfinanciering van het pensioenplan (500 miljoen USD per jaar), en het verminderen van de nettoschuldpositie. Het doel op wat langere termijn is opnieuw een investment grade rating te bekomen. Toekomstige groei ziet Alcoa vooral in de luchtvaartsector en de automobielindustrie.
We denken dat we met onze drie portefeuillewaarden binnen het thema goud en metalen -ArcelorMittal, First Quantum Minerals en Vale – drie kandidaten hebben om vroeg of laat een vergelijkbaar inhaalparcours neer te zetten als Alcoa dit jaar. We zouden dan ook uit deze aandelen een keuze maken voor een eventuele herbelegging na de verkoop van Alcoa (rating 3B).
Lezersvragen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier