MSCI World-index en waterstofbedrijven

De referentie-index die wordt gebruikt voor de voorbeeldportefeuille is de Bel-20-index. Aangezien de beleggingen wereldwijd gebeuren, lijkt het me meer aangewezen om een wereldwijde index als referentie te gebruiken. Liefst eentje die bovendien rekening houdt met dividendinkomsten. Akkoord?

Het klopt dat onze thematische aanpak resulteert in een beleggershorizon die veel verder reikt dan Belgische aandelen. In die zin is het inderdaad een uitstekende suggestie om in de toekomst de prestatie van de voorbeeldportefeuille te meten ten opzichte van een wereldwijde index. We gaan dat dan ook doen, en onze keuze is gevallen op de MSCI World-index (Daily Total Return Net). De MSCI World-index is de index die wereldwijd het meest wordt gebenchmarkt door fondsbeheerders. Hij werd opgericht in 1986 en is samengesteld uit maar liefst 1609 bedrijven. De beurskapitalisaties van die grote of middelgrote bedrijven schommelen tussen 695 miljoen en 478 miljard USD en noteren gespreid over 23 ontwikkelde landen.

De bedrijven zijn zo geselecteerd dat voor elk land ongeveer 85% van het vrij verhandelbare gedeelte van de beurskapitalisatie is vertegenwoordigd in de index. Eind februari bestond de top vijf van de index uit Apple (1,49%), Exxon Mobil (1,32%), Google (1,03%), Microsoft (0,94%) en Johnson & Johnson (0,91%). Geografisch bestond de top vijf uit de Verenigde Staten (54,6%), het Verenigd Koninkrijk (8,9%), Japan (8,2%), Frankrijk (4,3%) en Canada (4%).

De samenstelling wordt elk kwartaal herbekeken. We kiezen voor de variant Total Return Net-index, omdat de indexberekening van die variant ook rekening houdt met de nettodividenden die de bedrijven uitkeren. Het absolute streefdoel is en blijft met de voorbeeldportefeuille beter te presteren dan deze representatievere referentie-index.

Wat is de mening van Inside Beleggen over bedrijven actief in de sector van waterstof zoals Fuel Cell Energy, Plug Power, Quantum fuel systems, Ballard power system en Hydrogenics?

We kunnen binnen dit bestek niet al die bedrijven bespreken, maar we geven wel onze algemene opinie over die bedrijven. De voorbije maanden en vooral weken is een ware beurshype ontstaan rond waterstofbedrijven. De koersgrafieken spreken boekdelen, met soms een vertienvoudiging in enkele maanden tijd. Op langetermijngrafieken zien we dat waterstofproducenten rond de eeuwwisseling ook al eens zo’n euforische periode hebben meegemaakt. Helaas konden de steile verwachtingen voor waterstof als alternatieve en milieuvriendelijke energiebron niet worden waargemaakt. Voor bedrijven die actief zijn in die sector, was het na de beurseuforie rond 2000 vooral kommer en kwel, getuige de chronische verliescijfers.

Tot enkele maanden geleden dus. De sector kon uitpakken met aanzwellende orderboeken, wat de hoop voedde dat de waterstofbedrijven voor een echte doorbraak staan. Plug Power sloot onder meer een mooie deal met Wal-Mart voor het gebruik van waterstofbrandstofcellen voor de aandrijving van 1738 vorkliften in zes Amerikaanse distributiecentra. Die alternatieve vorm van aandrijving vervangt de klassieke batterijen die regelmatig moeten worden opgeladen en werkt dus tijdbesparend. Plug Power werkte al samen met Procter & Gamble, Kroger, BMW en Mercedes-Benz. Maar er zijn ook vele andere toepassingen voor de brandstofcellen als alternatieve energiebron in de transport- en andere sectoren. De klanten kunnen die ook aangrijpen om zich een groener imago aan te meten. Maar het valt af te wachten in welke mate echt sprake is van een grootschalige doorbraak.

De sector mag dan al ontdooien, maar de beurswaarderingen van die bedrijven zijn volgens ons te ver vooruitgelopen. Verscheidene bedrijven maken handig gebruik van de oplopende koersen om kapitaalverhogingen door te voeren. Plug Power bijvoorbeeld heeft dat al drie keer in enkele maanden gedaan. Net zoals we enkele maanden geleden zagen bij de bedrijven die actief zijn in 3D-printing, komt ook aan deze beurshype vroeg of laat een einde. De laatste dagen waren er al verscheidene adviesverlagingen door analisten en ook de shortposities – die anticiperen op een daling van een aandeel – namen flink toe. De koersen zakten al tientallen procenten ten opzichte van de piekkoers.

Maar de kans bestaat altijd dat een of meer bedrijven op lange termijn uitgroeien tot een echte winnaar. Ondanks die positieve verwachtingen zullen de meesten niet alleen dit, maar ook volgend jaar nog verlies maken. Het advies luidt dan ook eventuele posities te verkopen.

Partner Content