De 5 favoriete aandelen van… Aurélien Duval (Degroof Petercam)
Hoe vergaat het de beurshandel in de tweede helft van 2024? Trends.be polst bij waarnemers van de aandelenmarkten naar de effecten die hun voorkeur wegdragen.
Deze week is het de beurt aan Aurélien Duval, equity-fundmanager bij Degroof Petercam.
1/ Intuitive Surgical
Intuitive Surgical is de marktleider in de robotgeassisteerde chirurgie en staat bekend om zijn da Vinci Surgical System, een baanbrekende technologie die de precisie van minimaal invasieve operaties sterk verbetert en een snel herstel toelaat. Door zijn decennialange voorsprong en superieure technologie heeft het bedrijf vrijwel een monopolie in zijn sector. De verkoop van apparaten en accessoires voor geïnstalleerde da Vinci-systemen verzekert terugkerende inkomsten.
De groeivooruitzichten zijn positief, omdat de vraag naar minimaal invasieve operaties wereldwijd toeneemt, het bedrijf blijft innoveren en zijn activiteiten nog uitbreidt naar nieuwe chirurgische toepassingen. We verwachten dat het nieuwe da Vinci 5-systeem een belangrijke groeimotor wordt, want het is geavanceerder en kan worden gebruikt voor een breder scala aan chirurgische procedures.
Op lange termijn zien we een groeipotentieel naar 6 miljoen operaties, en als je rekening houdt met nieuwe indicaties en geografische uitbreidingen, kan dat zelfs naar 20 miljoen operaties gaan.
2/ Microsoft
Microsoft heeft een breed portfolio van strategische producten, een uitgebreid distributienetwerk en een groot klantenbestand.
Het state-of-the-art cloudplatform Azure is een hoofdrolspeler op de publieke cloudmarkt, wat Microsoft helpt te groeien en in de voorhoede van de digitale transformatie plaatst. De migratie naar de cloud versnelt opnieuw, deels gedreven door de implementatie van artificiële intelligentie (AI).
Dankzij toonaangevende AI-toepassingen, geïmplementeerd in Office 365, kan Microsoft aanzienlijke productiviteitswinst leveren aan zijn klanten. Momenteel focust het bedrijf erop om meer tractie te creëren onder zijn bestaande klanten, maar we verwachten dat Microsoft later de inkomsten kan opschalen. Het bedrijf beheert gedisciplineerd zijn operationele uitgaven dankzij zijn omvang, waardoor het meer marge heeft, ook al verschuift de inkomstenmix naar de minder renderende Azure- en Office 365-segmenten. Microsoft is goed gepositioneerd voor een robuuste groei op middellange termijn.
3/ ServiceNow
ServiceNow automatiseert verschillende IT-functies en is in dat domein pionier en marktleider. Het bedrijf speelt een cruciale rol bij de integratie van AI om processen te stroomlijnen en de efficiëntie en de productiviteit te verbeteren.
ServiceNow oogst succes met verschillende producten. Het breidt uit naar workflowautomatisering van werknemers en klanten, maar richt zich ook op creatie, beveiliging, governance, risico en compliance.
Het bedrijfsmodel met abonnementen, het kritieke karakter van zijn diensten en de productiviteitsvoordelen die AI biedt, stellen het bedrijf in staat om zijn omzetgroei goed te beschermen, in een periode waarin IT-budgetten traag groeien door de macro-economische context.
We geloven dat ServiceNow goed gepositioneerd is om marktaandeel te blijven winnen op de markt van naar schatting 220 miljard dollar, vergeleken met 10 miljard dollar inkomsten vandaag. De uitstekende software-economie ondersteunt op lange termijn stabiele marges van 40 procent en meer.
4/ Netflix
Netflix is het grootste en meest winstgevende mediabedrijf, met 278 miljoen betalende leden (8% van de totale tv-kijkers). Door zijn omvang kwam Netflix in een positieve cyclus terecht: hoogwaardige content die wereldwijd goed presteert, zorgt voor veel meer abonnees, waardoor de inkomsten stijgen en er weer geïnvesteerd kan worden in nieuwe content.
Terwijl de belangrijke markten zoals Noord-Amerika afgedekt zijn, zijn er mooie kansen op de internationale markten, waar het aantal streamers nog altijd stijgt. Door het delen van wachtwoorden aan te pakken, is het aantal abonnees gegroeid, omdat niet-betalende gebruikers betalende klanten zijn geworden.
Door een goedkoper abonnement met advertenties te introduceren, wordt Netflix bovendien toegankelijk voor een breder publiek. Dat trekt prijsgevoelige consumenten aan en genereert nieuwe inkomstenstromen van adverteerders. Ook kan Netflix zijn vele gebruikersgegevens inzetten om gerichte advertenties aan te bieden, mogelijk tegen premium advertentietarieven. We verwachten evenwel dat advertenties enkel een essentiële groeimotor zullen worden op middellange termijn, als de schaal vergroot.
Naast traditioneel streamen, verkent Netflix mogelijkheden in live-evenementen en gaming.
5/ Lonza
Lonza is een outsourcer voor medicijnproductie en heeft een sterke marktpositie en reputatie, een gediversifieerde dienstverlening en een robuust groeipotentieel. Als een toonaangevende contract development and manufacturing organization (CDMO) surft Lonza op de groeiende trend van farmaceutische bedrijven die hun productie uitbesteden om zich te concentreren op kerncompetenties zoals onderzoek en marketing. Die trend wordt gedreven door de groeiende complexiteit van medicijnproductie en de behoefte aan gespecialiseerde productiecapaciteiten, waarin Lonza uitblinkt.
Het bedrijf heeft bijzonder hechte klantrelaties vanwege de hoge overstapkosten en de langdurige aard van farmaceutische productiecontracten, wat zichtbaarheid en stabiliteit biedt.
Het groeipotentieel van Lonza is aanzienlijk en wordt aangewakkerd door de stijgende vraag naar biologische geneesmiddelen, cel- en gentherapie en gepersonaliseerde geneeskunde. Het bedrijf breidt zijn capaciteit uit in die snelgroeiende en meer winstgevende domeinen, waardoor het een groter marktaandeel kan veroveren.
Vorige keer:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier