Kai-Fu Lee

‘De grenzen tussen de online- en de offlinewereld vervagen’

Kai-Fu Lee Kai-Fu Lee is CEO van Sinovation Ventures

‘Sensoren zullen ertoe leiden dat het onderscheid tussen de online- en offlinewereld verdwijnt’, stelt Kai-Fu Lee, de CEO van Sinovation Ventures en de voorzitter van het Sinovation Ventures Artificial Intelligence Institute.

Twee jaar geleden zag ik ‘s ochtends vanuit mijn kantoor in Noord-Peking een kronkelende file auto’s. Als ik vandaag naar beneden kijk, zie ik een stroom oranje en gele fietsen omdat de pendelaars zijn overgestapt op de smart-fietsen die het spitsuur in de drukste Chinese steden een ander aanzien hebben gegeven. In minder dan een jaar heeft Mobike het aantal van 25 miljoen ritten per dag bereikt.

De grenzen tussen de online- en de offlinewereld vervagen

Dat illustreert een andere verschuiving die het leven in 2018 veel diepgaander zal transformeren: de grenzen tussen de online- en de offlinewereld vervagen. De fietsen van Mobike zijn uitgerust met gps op zonne-energie, versnellingen en Bluetooth. Zowel de NFC (near-field communication) als de microfoons worden met de smartphone geactiveerd. Om je in te schrijven voor een rit, betaal je digitaal met je telefoon, waarna het slot automatisch opengaat.

Terwijl je fietst, geven de sensoren je coördinaten en andere data door aan een cloudserver. Elke dag peddelen miljoenen Chinezen door de supersteden. Ze produceren 20 terabyte aan data die hun weg vinden naar de servers van Mobike, die mensen, fietsen, wegen en bestemmingen verbinden tot een van de grootste internet-der-dingen-netwerken. De servers gebruiken artificiële intelligentie om verkeerspatronen te analyseren en vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, het gebruik te maximaliseren en het bedrijf attent te maken op problemen.

Ik noem die futuristische, maar nabije wereld ‘OMO’ (online merges with offline, online versmelt met offline). Vier factoren bevorderen de komst van OMO: de snelle verspreiding van de smartphone, vlotte betaalsystemen, goedkopere en betere sensoren en de vooruitgang in artificiële intelligentie. China gaat op elk van die vier gebieden erg snel vooruit.

China heeft nu 731 miljoen gebruikers van smartphones. Zo’n 70 procent van hen gebruikt die voor digitale betalingen. Dat verloopt bliksemsnel en vaak zonder kosten. De afgelopen drie jaar heeft die nieuwe manier van kopen de Chinese economie in sneltreinvaart veroverd. Makkelijke digitale betaalsystemen hebben niet alleen de weg geëffend voor Mobike, maar ook voor Didi (het Chinese Uber), Meituan (dat ruim tien miljoen afhaalmaaltijden per dag levert) en veel andere nieuwkomers.

‘Autonome winkels’ zoals de F5 Future Store ontwikkelen een andere blauwdruk voor OMO. F5 verkoopt populaire waren die je vaak in kleinere supermarkten vindt, waaronder warme maaltijden. Net als Amazon Go functioneert F5 zonder mankracht, van de maaltijdbereiding tot het afrekenen. In de toekomst zullen deze winkels uitgerust zijn met sensoren die de identiteit, de bewegingen, de gedragingen en zelfs bedoelingen van de klant herkennen.

Een laatste voorbeeld zien we in het onderwijs. Het leren van talen zal een combinatie worden van leraren die vanop afstand in de eigen taal lesgeven, lokale assistenten die voor de sfeer zorgen, autonome software die de uitspraak corrigeert en autonome hardware die huiswerk en testen nakijkt.

Naarmate er meer sensoren in auto’s, winkels, winkelcentra, ziekenhuizen en scholen zijn, zullen zij die over de data beschikken, het gedrag van een persoon zelfs beter kennen en volgen dan wanneer die persoon online zou zijn. Het zal mogelijk worden te weten welk product iemand heeft opgepakt en daarna heeft gekocht dan wel teruggelegd, of ze koorts hebben of zojuist in het trappenhuis gestruikeld zijn, waar ze heen gegaan zijn en wat ze logischerwijze gedaan hebben.

Bij een volgende stap kunnen offline- en onlinedata gecombineerd worden tot accurate aanbevelingen aan de klant. Dat verbetert de dienstverlening in de winkels, automatiseert de aanvoerketen en maakt een just-in-time voorraadbeheer mogelijk.

OMO en artificiële intelligentie zullen ons naar een toekomst leiden waar elk onderscheid tussen online en offline verdwijnt. We zullen grote financiële voordelen oogsten en van een ongezien gebruiksgemak genieten, maar we moeten ook methodes vinden om in die mooie, nieuwe wereld de privacy en de veiligheid te beschermen.

De auteur is CEO van Sinovation Ventures en president van het Sinovation Ventures Artificial Intelligence Institute.

Partner Content