Bedrijven bereid een beloning te geven voor uw e-mailadres

22/02/17 om 19:47 - Bijgewerkt op 27/03/17 om 14:59
Uit Trends van 23/02/17

Bedrijven - zeker retailers - zijn belust op e-mailadressen om klanten digitaal nieuwsbrieven en aanbiedingen te sturen. En ze zijn bereid daarvoor een beloning te geven.

Bedrijven bereid een beloning te geven voor uw e-mailadres

© GET

Elektronische post

Steeds meer bedrijven vragen aan hun klanten en kandidaat-klanten om hun e-mailadres. Om een mailtje te sturen, heb je geen postzegel nodig. Het is dus goedkoper. Het gaat bovendien veel sneller. De wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de Europese richtlijn bepalen dat de ontvanger ermee moet instemmen dat hij reclame in zijn mailbox krijgt. Dat is het 'opt-in'-principe.

Beloning

Klanten krijgen een voordeel in ruil voor gegevens als hun e-mailadres en hun voorkeuren. "Die gegevens zijn voor ons wel wat waard", zegt Janneke Van Leemput, die bij Veritas verantwoordelijk is voor de klantenkaarten. Veritas geeft de klanten die een getrouwheidskaart hebben, 500 punten als ze online hun e-mailadres geven en hun gegevens verrijken. Zalando geeft bij het aanmelden voor de nieuwsbrief 10 euro korting op een bestelling van minstens 75 euro. ZEB biedt een kortingsbon van 10 euro, die geldig is bij een aankoop vanaf 50 euro. Delhaize koppelt de zoektocht naar e-mailadressen weleens aan wedstrijden. De klant krijgt daarbij een beloning, terwijl de retailer zo nieuwe e-mailadressen verzamelt en bestaande adressen kan verifiëren.

Gemakkelijk

Volgens de gecontacteerde retailers geven mensen redelijk gemakkelijk hun e-mailadres in ruil voor zo'n voordeel. Veritas startte in april 2014 met de klantenkaart en stimuleerde de klanten meteen ook online te gaan. "Veel hangt af van wat je met dat e-mailadres doet", stelt Janneke Van Leemput. Als het voor de klant relevant is, dan hoeft er minder tegenover te staan."

Bedrijven vragen mensen naar hun hobby's en andere voorkeuren. "We willen de nieuwsbrieven zo relevant mogelijk maken voor onze klanten", zegt Erika Mees, marketingmanager van de kledingretailer ZEB. "Zo zijn er aparte nieuwsbrieven voor mannen en vrouwen en we geven ze aangepaste aanbiedingen in functie van hun interesses en aankopen."

Uitschrijven

Bedrijven zijn verplicht mensen de mogelijkheid te geven zich uit te schrijven. Het aantal klanten dat zich uitschrijft, is laag. Erika Mees van ZEB: "We volgen dat nauwgezet op, want voor ZEB is het belangrijk dat de klanten onze communicatie fijn en interessant vinden. We willen ze niet irriteren met informatie die ze niet willen." Janneke Van Leemput van Veritas legt uit hoe belangrijk het is dat mensen niet te veel reclamemails krijgen. "We kunnen zoveel meten, dat we bijna sneller dan de klant zouden moeten kunnen zien wanneer die er genoeg van heeft."

Grijze zone

Wat zegt de wet over de dataruilhandel tussen bedrijven en klanten? Dominique Pissoort, juridisch medewerker van het databedrijf Bisnode en van de Belgian Direct Marketing Association: "In de wetgeving staat dat de toestemming vrij gegeven moet worden. De grote vraag is of er nog sprake is van 'vrij' als de bedrijven er een voorwaarde in de vorm van een voordeel aan koppelen. Heeft een voordeel invloed op de toestemming? Niet echt, denk ik, maar dat is een grijze zone. Je moet bij het eerste gebruik van een e-mailadres direct wijzen op recht van verzet."

Ad Van Poppel

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners