Vakbondsacties Katoen Natie breiden zich uit

01/07/13 om 11:41 - Bijgewerkt om 11:41

Bron: Trends

De acties van de vakbonden bij Katoen Natie hebben zich uitgebreid naar Abes, op rechteroever.

Vakbondsacties Katoen Natie breiden zich uit

© belga

De acties van de vakbonden bij Katoen Natie hebben zich uitgebreid naar Abes, op rechteroever.

Bovenop de staking die sinds woensdag bij KTN Terminals op kaai 1227 plaatsvindt, liggen sinds maandagochtend ook de werkzaamheden bij ABES op kaai 347 op de rechter-Scheldeoever stil. De vakbonden blokkeerden de toegang tot de werkplek.

"Daardoor kunnen zowat 40 personeelsleden niet aan de slag. Abes stuurde een deurwaarder om de situatie vast te leggen, " zegt directeur Ivan Hollanders. "We zijn solidariteit komen vragen bij Abes", verduidelijkt vakbondsman Joris Kerkhofs (ACV-Transcom).

De vakbondsactie, die een gevolg is van een conflict over het inzetten van niet-havenarbeiders voor havenarbeid, blijft voorlopig hiertoe beperkt. "Voorlopig zijn er geen andere plannen", zegt ACLVB-secretaris Erik Quisthoudt. De kritiek van Huts dat het over conflict tussen bediende- en arbeidersbonden gaat, wuift de vakbondsman weg. "Er zijn verschillende adviezen van inspectiediensten die stellen dat activiteit binnen Logisport onder paritair comité 301 valt, wat neerkomt op havenarbeid. Al de rest zijn afleidingsmanoeuvres", zegt Quisthoudt.

Intussen komt er volgens Kerkhofs een nieuwe verzoeningspoging op initiatief van de voorzitter van het paritair comité. Een eerste verzoeningspoging draaide het afgelopen weekend op niets uit. Volgens Quisthoudt zal ook een nieuwe poging tot niets leiden als er geen controles toegestaan worden bij het betwiste bedrijf Logisport, iets wat volgens hem rond 8.40 uur nog formeel werd geweigerd door de zoon van Fernand Huts, met wie de contacten verlopen.

Oorzaak van het conflict ligt bij Logisport, een bedrijf binnen de Katoen Natiegroep waar volgens de bonden werd opgemerkt dat er arbeid werd verricht door niet-havenarbeiders. Toen een afgevaardigde de situatie wilde nakijken, werd hem fysiek de toegang geweigerd. Daarop werd het werk op de terminal neergelegd en een gemeenschappelijk vakbondsfront zette zich achter de stakers. CEO Huts stuurde daarna deurwaarders om de staking vast te stellen, waarbij hij een schadevergoeding van 16.000 euro per stakende dokwerker eist. (Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners