Olivier Chapelle (CEO Recticel) gaat voor isolatie

Recticel, de beursgenoteerde verwerker van de kunststof polyurethaan, heeft een nieuw lievelingetje. Voor CEO Olivier Chapelle, die een jaar geleden het roer van Luc Vansteenkiste overnam, is isolatie de numero uno. De autodivisie, het vroegere boegbeeld, viel definitief uit de gratie.

U verwacht dat isolatie de grootste activiteit wordt? Chapelle: “Dat moet gewoon. Ik kan er geen jaartal op kleven, maar het kan vlug gaan.”

Hoe staat het met de andere divisies? Chapelle: “Slaapcomfort (matrassen en lattenbodems) is onze tweede prioriteit. Ook dat is een groeimarkt omdat mensen nu eenmaal langer leven en beseffen dat goed slapen belangrijk is. We zijn hierin al de nummer twee in Europa, na het Scandinavische Hilding Anders. Als derde is er de divisie soepelschuim, nog altijd de kern van onze activiteit en het grootste deel van ons industrieel dispositief. Het is ook een business die groeit, maar langzamer.”

En automotive? Chapelle: “Dat blijft een moeilijke markt, met veel overcapaciteit en veel concurrentie en veel druk. Voor 2013-’14 raken we niet terug op de volumes van voor de crisis. De groei van automotive zal trouwens niet in Europa gebeuren, maar in andere regio’s. We hebben er de jongste tien tot vijftien jaar veel geld in gepompt, vooral in dashboardbekleding (de afdeling auto-interieur) en er ook veel geld door verloren. Met de groeikansen in isolatie en slaapcomfort zouden we maar gek zijn om er nog veel geld in te steken. Of het te koop staat? Dat staat niet op de agenda. Het is gestabiliseerd en levert ons geld op, maar er kan natuurlijk altijd een opportuniteit komen.”

“Doordat we zo in automotive hebben geïnvesteerd, hebben de andere activiteiten wel te weinig geld gekregen. Daarom ook dat we de modernisering in soepelschuim nog moeten doen. En we werken op nieuwe producten en applicaties.”

Be.L.

Het volledige interview leest u in Trends van deze week

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content