Eerste testen met dynamisch opladen van uw elektrische wagen: laden terwijl u rijdt
De laadinfrastructuur is een van de grootste hinderpalen voor de massale doorbraak van elektrisch rijden. Laden terwijl u rijdt, via een stroomnetwerk in de weg, is een veelbelovende oplossing. De eerste tests komen eraan.
Een uur rijden ten zuiden van de Duitse stad Stuttgart ligt een stuk weg dat de toekomst van het opladen van elektrische voertuigen kan veranderen. Op de kilometerlange strook wordt later dit jaar de eerste echte test met dynamisch draadloos laden gedaan. Het doel is aan te tonen dat een technologie die lang als ambitieus en futuristisch werd beschouwd kan werken.
Verschillende autofabrikanten bieden al voertuigen aan met pads waarmee ze kunnen opladen als ze geparkeerd staan. Maar de mogelijkheid om batterijen tijdens het rijden bij te tanken – bekend als dynamisch laden – heeft verstrekkende gevolgen voor de industrie. De belangrijkste is de vermindering van de omvang van de batterijen die nodig zijn om de beruchte ‘afstandsangst’ te vermijden. Dat is nog altijd een van de grootste belemmeringen voor de grootschalige doorbraak van elektrische voertuigen.
Autofabrikanten en industriële lobbygroepen waarschuwen al lang dat er veel te weinig oplaadpunten worden geïnstalleerd om het verwachte aantal elektrische voertuigen op de weg te bedienen. Ze hebben ook hun bezorgdheid geuit over een tekort aan batterijmaterialen in de nabije of verre toekomst. Analisten voeren aan dat dynamisch laden – waardoor voertuigen veel kleinere accu’s nodig hebben – het mogelijk maakt de beperkte middelen over meer voertuigen te verdelen.
“Het doel van dit project is niet alleen om draadloos laden in Duitsland voor iedereen mogelijk te maken”, zegt Andreas Wendt, directeur van de Duitse tak van Electreon, een Israëlische groep die het laadsysteem levert. “Andere belangrijke aspecten zijn de ontwikkeling en het gebruik van een tool die planners van openbaar vervoer zal helpen bij het bepalen waar de laadinfrastructuur voor een specifieke stad of regio moet worden geïnstalleerd.”
De eerste proeven laten zien “hoe effectief, veilig en gemakkelijk dynamisch opladen is”, voegt Wendt eraan toe. “We hopen dat dit het begin is van veel meer projecten in Duitsland.”
Fleetwagens
Nu de autofabrikanten hun productie van elektrische modellen opvoeren om aan de strengere emissievoorschriften te voldoen, kan dynamisch opladen een oplossing bieden voor het gebrek aan statische oplaadpunten. “Een draadloos oplaadsysteem op de weg zal revolutionair zijn voor stekkerwagens, omdat de batterij kan worden opgeladen zonder te stoppen en in te pluggen”, zegt Michele Mueller van het ministerie van Vervoer in de Amerikaanse staat Michigan, dat de technologie dit jaar ook test.
De eerste proeven op de weg worden voornamelijk gedaan voor bussen – die op vaste routes rijden, waardoor ze gemakkelijker te controleren zijn – en sommige taxi’s, die kunnen opladen via pads onder de wachtrijen aan luchthavens of treinstations.
“Voor gewone wagens kijken we vooral naar de fleet, omdat de technologie exponentieel moeilijker is voor privéwagens”, zegt Michael Hurwitz, specialist toekomstige mobiliteit bij het dienstverleningsbedrijf PA Consulting. Hurwitz was eerder hoofd innovatie bij Transport for London, de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor het grootste deel van het vervoersnetwerk in de Britse hoofdstad. “Met dynamisch opladen, in plaats van aan het einde van een route, kunnen de batterijgrootte en andere grote kosten van elektrische wagens omlaag.”
Bestelwagens
Maar de technologie moet nog aanzienlijke hindernissen nemen. De onderdelen moeten compatibel zijn, zodat verschillende merken en voertuigmodellen met hetzelfde systeem kunnen laden. De installatie van oplaadpunten aan de onderkant van de wagen kan onbetaalbaar duur zijn. En dan is er nog de grote uitdaging om snelwegbeheerders te laten samenwerken met energienetwerken en de auto-industrie in het algemeen. Hurwitz suggereert dat de beste kans voor de technologie is dat ze “wordt ingepast in de manier waarop we wegen bouwen en onderhouden, zowel commercieel als operationeel. Dan kijken we in de eerste plaats naar de drukste autosnelwegen.”
De noodzaak van een snelle elektriciteitsverbinding kan het op grote schaal opladen op de weg echter moeilijk maken. Toen FirstBus, een van de grootste regionale busmaatschappijen van het Verenigd Koninkrijk, draadloos opladen onderzocht, kwam het tot de conclusie dat het project te duur was omdat de vele bushaltes op het platteland van stroom moesten worden voorzien. “Het draait allemaal om de stroomvoorziening”, zegt Garry Birmingham van FirstBus. “Sommige bushaltes hebben niet eens licht.” Hoe dan ook wordt verwacht dat de technologie dit decennium vooruitgang zal boeken. De technologieonderzoeksgroep IDTechEx voorspelt dat er in 2032 ongeveer 700.000 draadloos opgeladen voertuigen zullen rondrijden. Ze verwacht dat ongeveer 180.000 daarvan elektrische bestelwagens zullen zijn, omdat “de beperkte ruimte in depots niet-intrusieve draadloze oplossingen vereist, zodat bestelwagens kunnen opladen terwijl ze rijden. Bussen zijn ook goede kandidaten voor een snelle adoptie.”
De eerste proeven op de weg worden voornamelijk gedaan voor bussen, die op vaste routes rijden, waardoor ze gemakkelijker te controleren zijn.
Autofabrikanten snuffelen al aan de technologie. Stellantis (Peugeot, Citroën en Fiat) test sinds 2021 dynamisch laden op een privébaan, terwijl Volvo Cars vorig jaar aankondigde dat zijn elektrische XC40-modellen klaar worden gemaakt voor een test. Mats Moberg, die ten tijde van de aankondiging hoofd onderzoek en ontwikkeling bij Volvo was, zei: “Het testen van nieuwe laadtechnologieën samen met geselecteerde partners is een goede manier om alternatieve opties te evalueren.”
700 duizend draadloos opgeladen voertuigen zullen in 2032 rondrijden, voorspelt IDTechEx
De elektrische auto wordt volwassen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier