Alles op zijn Tate: Swatch en de Londense Tate Gallery slaan de handen in elkaar

*  

Het is een traditie geworden: ieder jaar werkt het 
Zwitserse horlogemerk Swatch samen met een 
museum om kunst toegankelijker te maken. Dit jaar strikte het label de Londense Tate Gallery voor een 
collectie van zeven nieuwe meesterwerken om de pols.

Van René Magritte tot Roy Lichtenstein: Swatch kon al heel wat grote namen op de wijzerplaat schrijven. En het lijstje namen wordt alleen maar spectaculairder. De Swatch Art Journey is een jaarlijks initiatief waarbij het merk zijn horloges een extra artistieke toets geeft. In de designs worden kunstwerken ­verwerkt uit verschillende musea van over de hele ­wereld om zo meer mensen kennis te laten maken met iconische kunstwerken. De eerste editie was in 2018 samen met het Rijksmuseum in Amsterdam en het ­Thyssen-Bornemisza ­Museum in Madrid. De daaropvolgende jaren was het de beurt aan het Louvre in ­Parijs, het MoMA in New York en het Centre Pompidou in Parijs. Volgende aan de beurt is nu Tate, de museumkoepel van vier Engelse musea die werd vernoemd naar de Britse kunstverzamelaar Henry Tate.

Swatch Tate Gallery
‘Deze samenwerking is 
een kans om de unieke 
en diverse collectie van 
Tate naar een breder 
publiek te brengen’

Al decennia staat de koepel bekend om zijn enorme collectie moderne en hedendaagse kunst met daarbovenop een grote collectie Britse kunst van 1500 tot nu. De Swatch Art Journey ging van start in Tate in Londen, waar je de vaste kunstverzameling bovendien gratis kunt bekijken. Tate Modern-CEO Carmel Allen vindt het ­belangrijk om de toegang gratis te houden om meer mensen naar het museum te lokken, en de samen­werking met Swatch ligt volledig in lijn met die filosofie. Zowel ­Tate Gallery als Swatch zien de samenwerking als een kans om de unieke en diverse collectie van Tate naar een breder publiek te brengen.

Van surrealisme tot fauvisme

Net zoals kunstenaars hun identiteit trachten uit te drukken in hun werken, wil Swatch ook de persoonlijkheid van hun klanten helpen onderstrepen. Where will art take you is de slagzin van de Swatch x Tate Gallery-collectie. De horlogedesigns zijn geïnspireerd op een variëteit aan werken van grensverleggende en ­innovatieve kunstenaars uit de bekende Tate Gallery.

‘Dankzij de foundations ­achter alle kunstenaars, kon Swatch de rechten ­kopen om de kunstwerken te gebruiken’

Trends Style kon de nieuwe collectie als eerste bekijken ­tijdens de Immersive ­Experience van de Swatch Art Journey in Londen. 
Een van de zeven horloges die we te zien krijgen, bevat een design gebaseerd op de Spirals van de Frans-­Amerikaanse kunstenares Louise Bourgeois. Volgens de kunstenares betekenen spiralen het geven en ­opgeven van controle, vertrouwen en positieve energie. Ook Scarlet Sunset, een werk van de Britse schilder J.M.W. Turner, maakt deel uit van de ­collectie en bewijst hoe het kleurgebruik van de iconische schilder bijna tweehonderd jaar later nog steeds indruk maakt.

Swatch Tate Gallery

Daarnaast maakt ook de ­bekende surrealistische kunstenaar Joan Miró met zijn Women and bird in the moonlight zijn intrede in de Swatch-collectie. De Spanjaard begon als jonge twintiger met schilderen en kwam in de eerste helft van de twintigste eeuw al snel in contact met andere grote kunstenaars zoals Max Ernst, Picasso en René Magritte. Van Franse bodem komen de kubistische kunstenaar Fernand Léger en de fauvistische schilder Henri Matisse aan bod. Ook Marc Chagall, een Franse artiest van ­Russische afkomst en de Britse ­Wilhelmina Barns-­Graham krijgen een ­ereplekje in de collectie. Dankzij de foundations ­achter al die werken kan Swatch de rechten ­kopen om de kunst te ­gebruiken in zijn horlogeontwerpen.

Strategische zet

Swatch werd in 1983 opgericht door de Zwitsers-­Libanese ondernemer ­Nicolas Hayek nadat hij werd gevraagd om het ­faillissement van twee ­Zwitserse horlogemakers af te handelen. Die waren kopje-onder gegaan door de Japanse concurrentie. Hayek herstructureerde de bedrijven, werkte aan de automatisering en richtte Swatch op. De kleurrijke ontwerpen en de marketingmachine achter Swatch hielpen Zwitserland om een groot deel van het betaalbare horlogesegment weer terug te winnen van de Aziatische merken. Swatch groeide uit tot een wereldberoemd merk met verkooppunten tot in de Verenigde Staten.

Swatch Tate Gallery

Ook nu, wanneer zo goed als alles digitaal wordt, blijft het merk vasthouden aan het analoge design waardoor het vandaag bijna een retro-­imago heeft. Hoewel de ­primetime van het merk – de jaren 80 – voorbij lijkt, blijft het populair. De samenwerking met Tate Gallery is een slimme strategische zet, vindt Swatch-CEO Alain ­Villard. Het kan nieuwe groeimogelijkheden en kansen bieden in het Verenigd Koninkrijk waar Swatch al verschillende eigen winkels heeft. Bovendien heeft ­Londen, net zoals Brussel en Amsterdam, een eigen Swatch-horloge dat je enkel kunt kopen in een Swatch Store in Londen. Daarop staat wijlen Queen Elisabeth samen met een corgi, haar ­favoriete hondenras. Een leuk detail is dat naarmate de klok verder tikt, de kleur van de outfit van de koningin verandert. Dat verwijst naar de opvallende en kleurrijke deux-pièces die ze droeg.

Swatch Tate Gallery

De Swatch x Tate-­collectie is verkrijgbaar in de Swatch-winkels, online op swatch.com, en bij Tate ­Gallery. Vanaf 100 euro.

Favoriet van de 
redactie: Turners 
‘Scarlet Sunset’

J.M.W. Turner wordt vaak omschreven 
als ‘de vader van de moderne kunst’ en is een van de grootste schilders van Groot-Brittannië. 
Turners Scarlet Sunset 
neemt een iconische scène en concentreert zich op het licht en 
de kleur in het hele horloge. Op de wijzerplaat brengt het 
creatieve gebruik van het kalenderwiel extra diepte, met de zon die van kleur verandert over een periode van 14 dagen totdat de 
cyclus opnieuw begint. Dit meesterwerk van Turner neemt je 
naadloos mee van zonsopgang tot zonsondergang.


34 mm, € 100.

Meer lezen

door Noor Putteneers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content