Binnenkijker: kijk je ogen uit in het prachtige gastenhuis Masseria Partemio in Puglia

De vijftien meter lange tafel is gemaakt uit rode cement, erbij stoelen van Maison du Monde, groene glazen vazen uit antiekmarkten en Balinese parasols. © Helenio Barbetta / Living Inside

Wanneer visie en hart samenkomen, ontstaat iets wonderlijks. In het zonnige hart van Puglia werd Masseria Partemio uit een diepe slaap gewekt door de toewijding van topondernemer Gustavo Antonioni.

Samen met zijn partner Marc Nijenhuis, twee katten en twee honden, woont Gustavo Antonioni vandaag op een plek die ooit vergeten was maar nu weer schittert in een samenspel van geschiedenis en hedendaags comfort. “Masseria Partemio is een liefdevol gerestaureerd edelmanhuis uit 1753″, vertelt Antonioni. “Het huis ligt verscholen tussen eeuwenoude olijfbomen, waar rust en privacy overheersen. Het is een plek die het verleden ademt, maar die ook een zorgeloos en ongekunsteld luxueus decor biedt.”

Masseria Partemio
In de entreehal een fresco-plafond uit 1753, een concave spiegel van Eichholtz (Amsterdam), cementtegels uit 1900, houten kruikjes en een bureau uit 1930.
Masseria Partemio
© Helenio Barbetta / Living Inside

Een tweede adem

Bij hun eerste ontmoeting was de masseria in erbarmelijke staat: zonder ramen, zonder vloeren, bekleed met graffiti, mos en sporen van verval. “Ze was beroofd van haar ziel”, zegt Antonioni. “Verlaten, leeggeroofd en 45 jaar verwaarloosd. Dat raakte me diep.”

Masseria Partemio
Op de picknicktafel: keramiek uit Grottaglie en tafellinnen van Tessitura Calabrese. © Helenio Barbetta / Living Inside

Toch begon hij vastberaden aan een restauratie die meer dan zeven jaar zou duren. Het werd een project vol obstakels, van bureaucratische rompslomp tot het vinden van de juiste vakmensen. Maar hij hield vol: “Ik heb dit huis geen moment losgelaten. Deze schone slaapster verdiende het om opnieuw tot leven te komen.”

De restauratie van de gewelfde plafonds was bijzonder complex: stenen daken werden volledig ontmanteld, verstevigd met staal en glasvezel, en opnieuw opgebouwd met moderne isolatie — zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit. Ook werd de fundering anderhalve meter verdiept om stabiliteit te garanderen en het microklimaat van de woning te verbeteren.

Masseria Partemio
De buitenbadkamer werd opgetrokken in cementtegel. Let ook op de antieke kerkdeuren, de Florentijnse spiegel en het antieke Parijse zeephoudertje uit messing. © Helenio Barbetta / Living Inside

Pugliaanse ziel, wereldse ziel

Een sleutelfiguur in het renovatieproces was architect Maria Formosi uit Francavilla Fontana. “We hebben uren samengewerkt aan het herdenken van de interieurs en de transformatie van de stallen tot slaapkamers. Maria kent de geschiedenis van Puglia door en door en is ongelooflijk gepassioneerd en hands-on.”

Masseria Partemio
Eigenaar Gustavo Antonioni. © Helenio Barbetta / Living Inside
Masseria Partemio
De blauwe plafonds gaven richting aan het interieurontwerp van het hoofdgebouw, hier met Arne-sofa van B&B Itali en een kunstwerk van Adam Ball (Saatchi Art) tegenover een antieke console, en Spaanse majolicategels en originele fresco’s uit 1753 die werden hersteld. © Helenio Barbetta / Living Inside

De kleuren van de woning zijn historisch geïnspireerd: blauw, geel en groen kwamen tevoorschijn onder lagen witte verf op het plafond van het voormalige jachthuis. De slaapkamers kregen hun warme witte en beige tinten op basis van het zichtbare tufsteen. Buiten werden de originele tinten — Pompeïaans rood en okergeel — hersteld op traditionele wijze: met kalkverf en pigmenten, met de hand in de steen gewreven. “Pompeïaans rood symboliseert macht en welvaart”, zegt Antonioni. “Okergeel staat voor vitaliteit en eeuwigheid.”

Masseria Partemio
Eén van de suites, met een antiek hoofdeinde uit 1900, Nederlandse stoelen en lampen, en Argentijnse dekens. De linnen gordijnen zijn lokaal. © Helenio Barbetta / Living Inside

Leven met herinneringen

Het interieur weerspiegelt een levensverhaal vol reizen en cultuur. In de hoofdwoning, bewust kleurrijker dan typisch Pugliaans, komen meubels, kunst en objecten samen van over de hele wereld. Antonioni koos stukken uit onder meer Argentinië, Mexico, Zuid-Afrika, Nederland, Azië en het Verenigd Koninkrijk.

Een van de meest dierbare werken is een drieluik van Justin Dingwall, waarin model Thando Hopa de figuur van Maria verbeeldt. “Het werk maakt deel uit van zijn serie Albus, die albinisme bespreekbaar maakt en schoonheidsidealen uitdaagt.”

De bestaande buitenkleuren dienden als referentie voor het textiel buiten, inclusief de bordeauxrode strepen in het zwembad en de buitendouches uit cementtegel. © Helenio Barbetta / Living Inside

Ook buiten is de woning ontworpen om te verbinden: het Tavolo Rosso, een 14 meter lange tafel in rode cement, vormt het zomerse hart van ontmoetingen. Verderop ligt de piscinetta, een zwembad en jacuzzi, ontstaan uit de vroegere voederbakken voor boerderijdieren.

Masseria Partemio
De gevel werd gerestaureerd met een traditionele mix van kalkverf en pigmentpoeder. Het Pompeïaans rood van de façade uit 1753 – uitgebreid met een Spaans-Moorse toren in 1820 – staat voor macht en rijkdom; okergeel voor vitaliteit, vruchtbaarheid en eeuwigheid. © Helenio Barbetta / Living Inside

Een levend project

Masseria Partemio is nu een privéwoning met tien kamers, ook voor gasten. Op het negen hectare grote domein wachten nog verschillende gebouwen op een restauratie. Antonioni: “De masseria is nog niet af. Ze groeit verder met ons mee. Het blijft een levend verhaal, gedreven door liefde.”

© Helenio Barbetta / Living Inside
Masseria Partemio
De smeedijzeren toegangspoort dateert uit 1850; de olijfbomen die de oprijlaan flankeren, zijn met hun 350 jaar nog veel ouder. © Helenio Barbetta / Living Inside

Meer architectuur

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content