Vijfde editie Vivium Digital Awards op 28 maart
“We willen een katalysator zijn voor digitale innovatie”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Met de vijfde editie van de Vivium Digital Awards zet verzekeringsmaatschappij Vivium haar ambitie voort om de Belgische makelaars te inspireren en bij te staan in hun digitale transformatie. Het event heeft geleid tot een waar ecosysteem waarin insurtechs en makelaars samenwerken aan vernieuwende oplossingen voor consumenten en bedrijven.
De Vivium Digital Awards worden al voor de vijfde keer georganiseerd. Waarom blijft zo’n event nodig?
Steve Goossens, directeur Digital Office Vivium: “Dit event heeft als missie om al wie betrokken is bij de digitalisering van de verzekeringsmakelaars bijeen te brengen. Het is een forum om elkaar te leren kennen en de digitale transformatie van de sector te versnellen. We maken dat ook waar: na de eerste edities hebben we gemerkt dat echt honderden makelaars aan de slag zijn gegaan met technologie. Omdat ze bij ons op een laagdrempelige manier kennismaakten met de mogelijkheden ervan. Deelnemende insurtechs hebben na elk event veel meer contacten met makelaars.”
Waarom is het voor makelaars van belang om nog meer te investeren in digitalisering?
Steve Goossens: “Ook de verzekeringsmakelaars ervaren de gevolgen van de war for talent. Een deel van het antwoord ligt in digitalisering. Met technologie kunnen ze hun mensen beter ondersteunen, efficiënter laten werken en blijer aan het werk houden. Dat is ook wat de jonge generatie verwacht. Die wil niet met papieren administratie bezig zijn, maar klanten kunnen helpen door gebruik te maken van ChatGPT, bijvoorbeeld.”
Wat mogen we van deze vijfde editie, op 28 maart in Brussels Expo, verwachten?
Steve Goossens: “We verwachten zo’n 500 makelaars en vertegenwoordigers van insurtechs. Op het programma staan keynotes, interactieve panels en workshops om de makelaars te inspireren en uiteraard ook netwerking. Nog meer dan vroeger werken we in de diepte. We brengen makelaars en insurtechs bijeen om elkaar te ontmoeten, maar vooral om naar elkaar te luisteren, elkaar beter te begrijpen. Zo willen we innovatieve oplossingen in co-creatie tot stand laten komen.”
In welke domeinen is er nog verdere digitale innovatie nodig?
Steve Goossens: “Onze sector zoekt volop naar de juiste oplossingen voor mobiliteit, voor natuurrampen die zich steeds vaker voordoen of voor pensioensopbouw. Ook de toegankelijkheid tot sommige verzekeringen staat onder druk. De P&V Groep, waar Vivium deel van uitmaakt, heeft in haar missie opgenomen dat ze zoveel mogelijk mensen wil beschermen. Tijdens de Vivium Digital Awards willen we bekijken welke maatschappelijke topics we samen kunnen aanpakken met IT-startups en scale-ups, die vaak een heel andere kijk op die zaken hebben.”
Met de awards bekronen jullie innovatieve en performante insurtech bedrijven. Hoe worden die beoordeeld?
Steve Goossens: “Voor de awards wordt een onafhankelijke jury samengesteld. Zij oordeelt wie het Elite-label verdient. De screening van de deelnemende insurtechs wordt steeds strenger, net om kwaliteit nog te verhogen. De eerste vraag is uiteraard: is het een goed product voor makelaars? En we kijken ook naar de organisatie van insurtech en hoe ze gefinancierd zijn. We gaan na hoe ver ze staan inzake compliance met regelgeving, zoals de anti-witwas-regels, de databescherming en privacy of de EU AI Act. De lijst van criteria wordt elk jaar een beetje uitgebreider. Zo stimuleren we de insurtechs ook om het altijd weer beter te doen.”
Wat is voor jullie het grootste succesverhaal tot nog toe?
Steve Goossens: “We zien dat verscheidene insurtechs informatie met elkaar uitwisselen, mekaar helpen en gaan samenwerken. We zijn trots dat we aan de basis liggen van wat vandaag een echte community is. De Digital Awards hebben dus geleid tot een ecosysteem, dat steeds groter en sterker wordt. Kijk naar het voorbeeld van startup e-GOR en gevestigde waarde Portima, die elkaar hebben gevonden om samen meerwaarde te bieden voor de makelaars.”
Laat u als makelaar inspireren over de nieuwste digitale tools en leg contacten met Belgische insurtechs tijdens de Vivium Day en Vivium Digital Awards op 28 maart in Brussels Expo. Ontdek het programma op www.viviumdigitalawards.be
Wilt u als klant meer weten over de verzekeringsoplossingen van Vivium en over het netwerk van makelaars dat u kan adviseren? Surf snel naar onze website www.vivium.be/nl/private-individuals/home
Bekijk onze 10-delige tv-reeks Z-Insurance, te zien tot 25 april op Kanaal Z