Dit Nederlands bedrijf opent duurzame indoor skipistes in heel Europa


Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Het Nederlandse bedrijf SnowWorld groeide uit tot een Europese groep van indoor skipistes. De voorbije jaren realiseerde het overnames in België, Frankrijk en Duitsland. Naast internationalisering ziet CEO Wim Hubrechtsen ook duurzaamheid als een motor voor verdere groei, met dank aan KBC Commercial Banking. “Ze denken mee als ondernemers.“
Via een bewuste internationaliseringsstrategie is SnowWorld uitgegroeid tot een Europese groep. Het Nederlandse bedrijf wil zijn vestigingen verder uitbouwen tot resorts voor verblijfstoerisme, met logies, horeca en outdoor activiteiten.
Hoe is SnowWorld uitgegroeid tot ’s werelds grootste groep van indoor skipistes?
Wim Hubrechtsen: “Bijna 30 jaar geleden bouwde de Nederlandse ondernemer Koos Hendriks een eerste indoorskipiste in Zoetermeer, snel gevolgd door een tweede vestiging in Landgraaf. Al in 2013 werd een ambitieuze groeistrategie uitgewerkt. Dat vormde het startschot voor het uitbouwen van een groep die inmiddels actief is op 8 locaties in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In onze sector vind je nog veel bedrijven die maar één vestiging hebben, terwijl je absoluut schaalvergroting nodig hebt om rendabel te blijven en te investeren in onder meer verduurzaming.”

Hoe hebben jullie de overname van andere pistes kunnen realiseren?
Wim Hubrechtsen: “Om de groei te realiseren, trokken we naar de beurs in Amsterdam. Op die manier heeft Alychlo, het investeringsfonds van Marc Coucke, zich ingekocht. Vandaag is het fonds onze grootste aandeelhouder en zijn we niet meer beursgenoteerd. Alychlo is de motor geweest die onze internationale groei heeft gestuwd. Daarnaast deden we ook een beroep op bankfinanciering. KBC Commercial Banking is sinds 2018 aan boord, in het kader van een clubdeal. Ze luisterden naar onze plannen en gaven er hun volle steun aan. Wat ik apprecieer aan KBC, is dat ze meedenken als ondernemers. En als er snel geschakeld moet worden, doen zij dat ook.”
Jullie indoorskipistes zijn energie-intensief. Welke impact heeft de energiecrisis de afgelopen jaren gehad?
Wim Hubrechtsen: “De covid-periode en de energiecrisis als gevolg van het conflict in Oekraïne, hebben een grote impact gehad. Maar dat heeft ons vooral gestimuleerd om verder te investeren in een duurzamere toekomst. Dankzij zonnepanelen en langlopende contracten, kunnen we nu al 80% van onze energiebehoefte invullen met hernieuwbare energie. Tegen 2030 willen we energie- en klimaatneutraal zijn. Zo vind je in onze vestiging in Landgraaf de eerste volledig elektrische snowgroomer ter wereld. Die machine heeft een batterij met meer dan 5 uur autonomie en maakt elke dag onze pistes gebruiksklaar.”
SnowWorld was ook te zien in het programma Z-Moving Forward op KanaalZ. Bekijk hier de reportage:
(lees verder onder de video’s)
Hoe zien jullie de toekomst voor SnowWorld?
Wim Hubrechtsen: “We zullen de komende jaren gerichte acquisities blijven doen. Tegelijk zullen we groeien door onze vestigingen uit te bouwen tot resorts met logies, horeca en een uitgebreid aanbod aan outdoor-activiteiten. En daarnaast blijft duurzaamheid één van de strategische pijlers waar we op inzetten. Zo hebben al onze vestigingen al de hoogste certifiëring gehaald van het Green Key-label, dat aangeeft hoe ver je reeds staat qua verduurzaming. Maar wij hebben de ambitie om nog veel verder te gaan dan de doelstellingen die aan het Green Key-label vasthangen.”
“We konden SnowWorld perfect ondersteunen in hun groeiambities, omdat we lokaal aanwezig zijn in hun nieuwe markten”
Linda Admiraal, Head of Commercial Banking KBC Bank Nederland
Jullie zijn daarover ook in contact met KBC Commercial Banking. Welke rol vervult de bank in jullie duurzaamheidstraject?
Wim Hubrechtsen: “Wij investeren in heel wat technieken en oplossingen. We hebben nauwe contacten met de duurzaamheidsmanager van KBC om na te gaan welke stappen haalbaar zijn en wat de financieringsmogelijkheden zijn. Daarnaast heeft de bank ons in contact gebracht met Encon, een gespecialiseerd bureau dat onze CO2-balans opmaakt en ons ook bijstaat om onze ESG-roadmap voor de komende jaren uit te stippelen.”

Linda Admiraal, Head of Commercial Banking KBC Bank Nederland: “We konden SnowWorld perfect ondersteunen in hun groeiambities, omdat we lokaal aanwezig zijn in hun nieuwe markten. Hun vaste accountmanager werkt dan altijd in één team met de lokale KBC-kantoren zodat alles vlot verloopt. Omdat we geloven dat bedrijven die duurzaamheid hoog op de agenda plaatsen de koplopers van morgen zullen zijn, brengen we hen in contact met onze duurzaamheidsmanager. Die fungeert als klankbord, waardoor we naast strategisch advies de aangewezen financiering kunnen aanbieden.”
“Als er snel geschakeld moet worden, doet KBC dat ook.”
Wim Hubrechtsen, CEO SnowWorld
Moving Forward brengt inspirerende verhalen van Vlaamse ondernemers die ambitieus zijn, die duurzaam willen groeien en de wereld veroveren. Zij kunnen rekenen op strategisch advies, ondersteuning inzake duurzaamheid en financieringsoplossingen op maat van KBC Commercial Banking. Hun verhalen lees je in Trends, zie je in Z-Moving Forward op Kanaal Z en vind je ook terug op de website www.kbc.be/movingforward