Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Milieueffectrapport Brussels Airport: 'Stikstofdecreet moet zo snel mogelijk in werking treden' Brussels Airport ziet de geluidsimpact voor omwonenden de komende jaren afnemen, ondanks een voorspelde groei van het aantal passagiers en het vrachtverkeer. Dat blijkt uit het milieueffectrapport (MER) bij de aanvraag van een nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven. Ook zou de stikstofuitstoot door luchthavenactiviteiten in Vlaanderen binnen de limiet blijven die voorzien is in het stikstofakkoord. "Tussen de lijnen door lees ik in het persbericht dat de luchthavenuitbater hoopt dat het stikstofdecreet zo snel mogelijk in werking treedt", merkt luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) op.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Belangenconflict over geluidshinder Brussels Airport: ‘Dit is vooral verkiezingskoorts’ Brussels Airport is opnieuw het twistpunt in een conflict tussen de Vlaamse en de federale regering. Volgens Vlaanderen veroorzaakt de recente verschuiving van vliegroutes, het gevolg van een nieuwe navigatietechniek, meer overlast voor de Vlaamse Rand. “Er heerst verkiezingskoorts. In dat licht moet je dit zien”, duidt luchtvaarteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen).
Nieuws Nieuws De beste 20 luchtvaartmaatschappijen volgens reizigers: waarom scoren de Aziatische zo goed? Singapore Airlines is de best gewaardeerde luchtvaartmaatschappij onder reizigers. Het gaat Qatar Airways vooraf in de jaarlijkse Skytrax World Airline Awards.
Ondernemen Ondernemen Blijft uw vliegtuig deze zomer aan de grond? ‘Oorlog tussen luchtvaartmaatschappijen voor wisselstukken’ De meeste vooruitzichten zijn rooskleurig: de post-coronaboom in de reis- en luchtvaartsector krijgt deze zomer een grandioze sequel. Er zijn echter zaken die roet in het eten van de zorgeloze reiziger kunnen gooien, vreest luchtvaarteconoom Eddy van de Voorde (Universiteit Antwerpen).
Ondernemen Ondernemen Ryanair boekt weer winst: ‘O’Leary slaagt erin gebakken lucht te verkopen’ Waar de luchtvaartmaatschappij Ryanair een jaar eerder een nettoverlies van 355 miljoen euro liet optekenen, eindigde het Ierse bedrijf afgelopen boekjaar - tot 31 maart - in de zwarte cijfers met een nettowinst van 1,4 miljard euro. Met 168,6 miljoen passagiers vervoerde de lagekostenmaatschappij 74 procent meer mensen dan het vorige jaar. De omzet verdubbelde tot 10,8 miljard euro. Trends liet luchtvaarteconoom Eddy van de Voorde (Universiteit Antwerpen) het bedrijf en de sector onder de loep nemen.