Julien De Wit

‘Wat we kunnen leren van te werken voor de formule 1’

Julien De Wit Columnist

Al drie jaar doe ik het met passie: elk jaar verzorg ik de persrelaties voor de grand prix formule 1 in Spa-Francorchamps en ondersteun ik de organisatie operationeel. Elk jaar ben ik enorm blij en dankbaar dat ik de kans krijg met zo’n organisatie te mogen samenwerken en omringd te zijn met zulke hoogpresterende, internationale professionals. Omdat ik graag de dingen die ik leer vastleg, wil ik u mijn lessons learned van dit jaar meegeven.

Voor wie niet vertrouwd is met de formule 1, hier enkele feiten op een rij. De racesport is een van de snelst groeiende sporten ter wereld. Wereldwijd heeft die miljoenen fans en dat aantal groeit nog altijd. Circuits over de hele wereld dingen naar een plekje op de racekalender, omdat het een gigantische etalage is voor een land.

Het prachtige Spa-Francorchamps heeft een vaste plaats op die kalender. Return on investment voor de Belgische overheid: zo’n 40 miljoen euro, na aftrek van de investeringen. Dat hele weekend zakken zo 380.000 bezoekers af naar Spa, exclusief de organisatie, vip’s en de wereldpers. Het is daarmee het op één na grootste event in ons land, naast Tomorrowland. Daarnaast is in de formule 1 ook entertainment belangrijk geworden. Zo gaan de races gepaard met tal van optredens en animatie. Waren deze zomer present in Spa: dj’s als Dimitri Vegas en Henri PFR. Van een feestje gesproken.

Ik zal het maar meteen toegeven: de wereld van F1 heeft me altijd al gebiologeerd. Maar het meest ben ik onder de indruk van het bedrijf Formula One en de organisatie rond de grand prix. Want achter de stoere marketing en het imago van broeierige motoren schuilt een organisatie waar ik met grote ogen naar kijk.

Eerst en vooral leert de Belgische grand prix me dat België internationaal nog altijd relevant kan zijn en dat Belgisch talent tot in het buitenland wordt gewaardeerd. Denk maar aan het Belgische bedrijf dat het entertainment op de grand prix managede, aan de Belgische dansers en choreografen die de openingsceremonie verzorgden, die 100 miljoen kijkers trok, en aan de promotor van de Belgische grand prix, Vanessa Maes, die er jaar in jaar uit in slaagt een plekje op de F1-kalender te bemachtigen voor ons land door lobbywerk van het allerhoogste niveau.

Excellentie en succes zijn een mindset. Niet je baan of je titel is belangrijk, het gaat erom met welke trots je je werk doet.

Een tweede les die ik ook dit jaar weer meeneem: excellentie en succes zijn een mindset. Niet je baan of je titel is belangrijk, het gaat erom met welke trots je je werk doet. Van het management tot de securityguards en het hygiënisch personeel: iedereen die op de grand prix werkt, doet zijn of haar werk met trots, passie en een arendsoog voor detail. The devil is in the details. God is too.

Les drie is zo simpel als ze groot is: communicatie is alles, duidelijkheid de rest. Tijdens het managen van een massa-event is het cruciaal dat wie er werkt zich duidelijk en precies kan uitdrukken. En ook: dat je weet zich tot wie je je moet wenden en dat je tijdig problemen signaleert. De standaard op het gebied van professionaliteit en professionele communicatie wordt elk jaar opnieuw verlegd.

Ook nog deze takeaway: een goed, gedetailleerd plan is het recept voor succes. Flexibiliteit is dat zo mogelijk nog meer. Het hele weekend van de grand prix is letterlijk tot op de seconde vastgelegd. Dat onderstreept nog maar eens het belang van planning. Maar het draaiboek wijzigt ook van tijd tot tijd om up-to-date, vooruitziend en volledig te blijven. Net die flexibiliteit maakt een planning efficiënt en biedt houvast. Flexibiliteit en planning sluiten elkaar dus niet uit, ze versterken elkaar. Tot slot, de grote conclusie elk jaar: hard werken en the extra mile gaan zijn nog altijd ongelooflijk plezant.

De auteur is auteur, columnist, spreker, moderator en strategie- en communicatieconsultant.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content