Stijn Fockedey
‘Elon Musk zal Trump blijven knuffelen. Hij heeft hondstrouwe Tesla-aandeelhouders nodig die de realiteit negeren’
Musk zal Trump blijven knuffelen. Het is een logische manier om een horde Tesla-aandeelhouders te creëren die het aandeel kunstmatig hoog helpen te houden.
Laten we een gedachte-experiment doen. U bent de CEO van Tesla, de meest waardevolle autofabrikant op de beurs. Zou u opduiken tijdens een verkiezingsrally van Donald Trump? Zou u als een gek op het podium springen en de controversiële presidentskandidaat bejubelen? Elke rationele mens zou twee keer neen zeggen. Door al zijn vreemde tweets lijkt Elon Musk al een tijdje gek, net als Donald Trump in zijn incoherente campagnetoespraken. Maar beiden hebben een fenomenaal overlevingsinstinct. Herinner u Trump, die enkele seconden na een schampschot aan zijn hoofd als een overwinnaar zijn vuist opstak. Musk heeft Tesla al een paar keer uit een uitzichtloze situatie gekregen door volledig op zijn buikgevoel te vertrouwen. Zijn instincten zeggen hem nu volop een presidentskandidaat te steunen die al verschillende keren is veroordeeld voor fraude, op camera heeft toegegeven dat hij jonge vrouwen heeft aangerand en een zeer amateuristische staatsgreep heeft proberen te plegen na de presidentsverkiezingen van 2020.
De instincten van Elon Musk zijn niet verkeerd, dit is geen commerciële zelfmoord. Musk heeft tientallen miljoenen fans nodig die hem blindelings volgen, zeker bij Tesla. Anders blijft hij niet de rijkste mens ter wereld. Zijn fabelachtige vermogen, meer dan 250 miljard dollar, is gebouwd op Tesla. Hij heeft nog andere bedrijven, zoals SpaceX, Neuralink, xAI en X, maar Tesla is de pilaar waar alles op steunt. Het is niet alleen de meest waardevolle participatie. Zijn aandelen in Tesla gebruikt hij als onderpand voor leningen, en met dat geld bouwt hij zijn imperium en invloed verder uit. Het grote probleem van Elon Musk is dat Tesla wankelt, en de fans van Donald Trump zijn de oplossing.
Op de beurs wordt Tesla gewaardeerd als een techgigant die zoals Microsoft of Apple bijna een monopolie heeft, en niet als een autoconstructeur die slechts enkele procenten marktaandeel heeft en moet opboksen tegen steeds sterkere concurrenten. Andere autofabrikanten, in het bijzonder Chinese spelers zoals BYD, hebben Tesla technologisch bijgebeend. Tesla verliest marktaandeel in Azië en Europa ondanks forse prijsverlagingen. Musk heeft aandeelhouders nodig die ondanks al het slechte nieuws hun aandelen bijhouden of zelfs bijkopen. Hij ronselt die hondstrouwe aandeelhouders onder de aanhangers van Donald Trump. Dat is veel minder dom dan het lijkt. Ondanks alle schandalen is Trump nog altijd zeer populair: er stemden 75 miljoen mensen voor Trump in 2020, 15 miljoen meer dan in 2016. Naar alle verwachting zal dat nog stijgen. Bovendien zijn dat heus niet allemaal straatarme stakkers, deplorables, zoals Hilary Clinton de aanhangers van Trump ooit bestempelde. Trump heeft ook een grote aanhang onder de rijke Amerikanen. Onder zijn aanhangers die op 6 januari 2021 het Capitool bestormden, zaten mensen die met een privéjet naar Washington waren gevlogen. Dat maakte het extra gemakkelijk voor de politie om te bewijzen dat ze er waren geweest. Musk zal Trump blijven knuffelen. Het is een logische manier om een horde Tesla-aandeelhouders te creëren die het aandeel kunstmatig hoog helpen te houden. En als Trump wint, heeft Musk er een machtige politieke bondgenoot bij.
Elon Musk is een specialist in het hoog houden van de koers van Tesla. Hij heeft al een schikking moeten treffen om een veroordeling voor koersmanipulatie te ontlopen. Deze week onthult hij zijn plannen voor de robotaxi, een Tesla die volledig geoptimaliseerd is om autonoom te rijden. Een nieuwe stunt, nu het duidelijk is dat Tesla niet meekan met de Chinese autofabrikanten. Zij zullen de goedkopere elektrische wagen voor de middenklasse produceren en niet Tesla. Dat was ooit het finale hoofdstuk in het masterplan dat Musk voor Tesla voor ogen had. Nu gokt hij op zelfrijdende taxi’s, maar daar heeft Tesla geen echte voorsprong. Hij heeft aandeelhouders nodig die die realiteit negeren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier