Stijn Fockedey

‘De harde logica achter de overlevingsstrijd van Audi Brussels’

Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

Het kan bijna niet symbolischer. Terwijl Audi Brussels voor zijn overleven vecht, kondigt het Gentse ICT-bedrijf team.blue aan dat het door een aandeelhouderswissel op bijna 5 miljard euro gewaardeerd wordt.

De 21ste-eeuwse economie lost die van de 20ste eeuw af. Bits en bytes winnen terrein. We zijn gedoemd om de creatieve destructie te ondergaan. Had België met een ander beleid langer een mekka van de auto-industrie kunnen zijn? Waar Opel, Ford, Volkswagen, Renault, enzovoort allemaal nog fabrieken hadden? Het antwoord is “misschien”, want zelfs een sterkere en goedkopere lokale auto-industrie was wellicht niet opgewassen tegen de keerzijde van de globalisering. China heeft gegokt op elektrische auto’s en is aan het winnen. China speelt schaalvoordelen uit, een enorme productiecapaciteit en een enorme lokale afzetmarkt, die onder druk van de overheid versneld naar elektrische voertuigen moet gaan. Daar was weinig tegen te beginnen vanuit het kleine België, ook al spelen we in ons land boven ons gewicht door de populariteit van premiummerken voor bedrijfswagens.

Bovendien is er een structurele verschuiving binnen Europa. In Hongarije en andere Oost-Europese buurlanden is een nieuwe sterke autocluster gegroeid, die de rol van België en andere kleinere partners van de Duitse auto-industrie aan het overnemen is. Ondanks al die grotere economische krachten zou het fout zijn de handdoek zomaar in de ring te gooien. De sterkste economie is de meest veelzijdige, een economie die tegelijk competitief aardappel- en computerchips kan produceren of auto’s en ICT-diensten. Die zaken versterken elkaar. Team.blue is sterk kunnen groeien tot een Europese topper met een omzet van 750 miljoen euro, omdat het meesurft op een digitaliseringsgolf bij bedrijven uit de traditionele sectoren.

De toekomstige Belgische regeringen, die er snel moeten komen, zullen de industrie niet mogen laten vallen. Er zal een nieuwe deal nodig zijn om de industrie hier competitief te laten produceren, zowel in loonkosten, energie als regelgeving. De formatiegesprekken werken op federaal niveau naar een Arizona-coalitie (N-VA, MR, Les Engagés, cd&v en Vooruit). Hopelijk zijn ze voor industrieel beleid de Audi-coalitie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content