‘Zelfstandige uitbaters staan voor extra investeringen’
De zelfstandige uitbaters van supermarkten zijn financieel gezonder. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Unizo.
Voor Luc Ardies van Buurtsuper.be, een onderdeel van de zelfstandigenorganisatie, is de betere rendabiliteit een hoopvol signaal, zeker omdat er extra investeringen aankomen voor die ondernemers.
De zelfstandige handelaars groeiden volgens uw onderzoek sneller dan de markt.
Luc Ardies: “Enkel de uitbaters van een buurtsupermarkt, die werken onder een groter merk zoals Carrefour, Delhaize of Spar. In de onderzochte periode van 2013 tot en met 2015 hadden slagers, bakkers en andere kleine handelszaken het moeilijker. Het model van de zelfstandig uitgebate supermarkten combineert het beste van twee werelden. De franchisenemers kunnen profiteren van de grotere inkoopkracht van de grote spelers. Daarnaast is er de lokale touch – de zelfstandige handelaar die dicht bij zijn klanten staat. ”
De ketens zetten ook zwaar in op kleinere formules.
Luc Ardies: “Grote ketens kunnen door die kleine vestigingen nog vrij gemakkelijk hun marktaandeel vergroten op een oververzadigde markt. Buurtsupermarkten kun je goed door zelfstandigen laten uitbaten. Bovendien dragen die uitbaters grotendeels de investeringen. Bij Delhaize en Carrefour komt meer dan de helft van de omzet uit franchising.”
De nettowinst van de onderzochte supermarkten steeg in drie jaar met bijna 20 procent.
Luc Ardies:“Door de financiële crisis van 2008 was de rendabiliteit fors verzwakt. We vreesden toen dat veel zelfstandige ondernemers er de brui aan zouden geven. In drie jaar is de situatie gestaag verbeterd. De gemiddelde nettowinst ligt rond 130.000 euro. Dat is nog altijd weinig en de uitbaters staan voor extra investeringen. Mogelijk breekt de onlineverkoop van voeding door. De uitbaters moeten erover nadenken hoe ze bijvoorbeeld het afhalen van online bestelde boodschappen kunnen organiseren. De meesten investeren ook in hun versafdeling. Dan is dat de beste manier om klanten toch in de winkel te krijgen.”
Wat zijn de oorzaken van de betere rendabiliteit?
Luc Ardies:“Die is te danken aan de groei van de omzet en de betere beheersing van de werkingskosten. De grote retailers hebben betere inkoopprijzen verkregen van hun leveranciers. Die hogere marges hebben ze gedeeltelijk aan de zelfstandige uitbaters gegeven.”
Delhaize Group smolt vorig jaar samen met Ahold (Albert Heijn) en wil honderden miljoenen per jaar besparen. Dus misschien ook op de marges van zelfstandige uitbaters?
Luc Ardies: “Het effect van de fusie op de rendabiliteit van de zelfstandigen kun je pas binnen enkele jaren uit de cijfers halen. Er zijn inderdaad doelstellingen voor kostenbesparingen, onder meer om goedkoper in te kopen. Dat moet Ahold Delhaize nog waarmaken, maar de uitbaters zullen verwachten dat die betere inkoopprijzen ook gedeeltelijk naar hen terugvloeien.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier