Zeeuwse mossel zwelt door optimisme kwekers
Volgens de Zeeuwe mosselhandelaren en -kwekers zijn de moeilijke jaren van schaarste aan Zeeuwse mosselen en de hoge prijzen voorbij. De gereputeerde mossel zou bovendien al heel vroeg in het seizoen van een bijzondere kwaliteit zijn.
“Dit seizoen verwachten we een aanvoer die ongeveer even groot zal zijn als vorig seizoen. De kwaliteit is al vroeg in het jaar groot. De Zeeuwse mossel kan dus weer aangeboden worden tegen een redelijke prijs”, meldt de Vereniging de Mosselhandel.
In het eerste weekend van juli werden al de eerste Zeeuwse mosselen geleverd aan restaurants en viswinkels in België, ondanks de eerdere planning om donderdag 8 juli als startmoment aan te houden. Door ruzie onder de mosselboeren
werd het embargo echter geschonden en kwamen de mosselen vroeger in het bord van de liefhebber terecht.
Van de schending van dat embargo blijken de Zeeuwse mosselkwekers niet wakker te hebben gelegen, want hun verbazing en enthousiasme over de hoge kwaliteit van het schelpdier is groot, blijkt woensdag in de haven van Yerseke tijdens de officiële voorstelling van de nieuwe oogst.
De voorbije jaren leek de kwaliteit in de Oosterschelde nog achteruit te gaan, onder meer door inperkende maatregelen onder druk van natuurorganisaties en door de dominante aanwezigheid van de wilde oester in de voedselketen.
Dat de kwaliteit al vroeg in het jaar groot is en dat er een grote aanvoer van mosselen verwacht wordt, heeft volgens de kwekers verscheidene oorzaken. Om te beginnen zit er ” voldoende voedsel in het water van de Oosterschelde, mogelijk door het mooie weer en door het opvissen van wilde oesters.” Maar volgens Ron Barbé, voorzitter van de Vereniging de Mosselhandel, heeft de proef met het inlaten van voedselrijk rivierwater ook een rol gespeeld. Daarbij heeft de combinatie van nieuwe technieken en traditionele kweekmethoden tot grotere volumes van hopelijk uitstekende kwaliteit geleid, liet mosselkweker Jos van Dam verstaan.
De Belgische en Nederlandse consumenten zullen in ieder geval niet naast de Zeeuwse mossel en het optimisme van de kwekers kunnen kijken. De sector start in september namelijk een grote campagne rond het populaire product. Zo komt er een Mosselweek, volgen er campagnes op de radio, en ook de horeca, supermarkten en viswinkels worden gestimuleerd om de mossel onder de aandacht te brengen. De campagne zou drie jaar lopen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier