‘We zijn een verborgen parel binnen de biotechnologie’
Portret van SESVanderHave in Tienen, de absolute wereldspeler in de productie van suikerbietzaden.
Trends brengt deze week een portret van SESVanderHave in Tienen, de absolute wereldspeler in de productie van suikerbietzaden.
Suikerbietzaden lijken niet echt een opwindende business, maar SESVanderHave in Tienen – het hart van de Europese suikerindustrie – is met een wereldwijd marktaandeel van 26 procent de absolute wereldspeler in die nichemarkt. Maar liefst 35 procent van de werknemers doet aan onderzoek en ontwikkeling. Jaarlijks wordt ook 15 procent van de omzet daarin geïnvesteerd.
“Dat is vergelijkbaar met het percentage in de farmaceutische industrie. In onze branche hebben we daardoor een heel goed imago”, aldus Christiane Vanleeuw, de financiële directeur en sitemanager in Tienen. “In de sector van de biotechnologie zijn we een verborgen parel. Hoogopgeleide onderzoekers weten nog altijd de weg naar ons bedrijf te vinden.”
De wereld wordt zoeter
SESVanderHave heeft de voorbije jaren een mooi traject afgelegd. De balanscijfers blaken van gezondheid, al was er een gevoelige dip in 2009. Weinig Vlaamse ondernemingen kunnen een rendement van bijna een derde van hun eigen vermogen voorleggen.
Bovendien groeit SESVanderHave nog fors. De stijging van de inkomens in de opkomende landen doet ook de vraag naar suiker toenemen. In vijf jaar tijd zag de fabriek zijn verkoop klimmen van 0,6 miljoen naar 1,2 miljoen eenheden zaden – een doos met ongeveer 100.000 zaden, goed om een hectare te beplanten.
In 2007 kwam er een tweede vestiging bij, in Oekraïne, op 30 kilometer van de hoofdstad Kiev. Die werd initieel opgezet voor een productie van 100.000 eenheden, maar dit jaar wordt al de kaap van 200.000 gehaald.
“Wij maken zeer technische producten”, geeft Christiane Vanleeuw als verklaring voor de hoge winstmarges en de forse groei van haar bedrijf. “De landbouwer moet een zo hoog mogelijk rendement uit de zaden halen. We moeten daarom steeds betere zaden ontwikkelen. We kunnen die nieuwe variëteiten alleen verkopen na goedkeuring door de nationale overheden. Want je mag alleen een nieuw zaad op de markt brengen als dat beter is dan de bestaande.” (WR)
Het volledige portret leest U in Trends van donderdag 1 november.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier