Wat viral marketeers kunnen leren van de Harlem Shake
Na de Gangnam Style-video doet nu de Harlem Shake de ronde van de sociale media. Welke les kunnen viral marketeers trekken uit het succes van deze filmpjes?
U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Meer dan 1,3 miljard keer is de officiële video van Gangnam Style al bekeken op YouTube. De video van de Zuid-Koreaanse popzanger Psy is de eerste video die meer dan een miljard hits haalde op de filmpjessite. Een ferme prestatie gezien de song pas in juli van vorig jaar werd gelanceerd. Ondertussen is het op 2 februari gelanceerde filmpje Do the Harlem Shake al 22,5 miljoen keer bekeken. Als je het koddige filmpje ziet, is meteen duidelijk dat het eigenlijk niet te voorspellen is welk filmpje een virale hit wordt en welk niet.
Interessanter dan de filmpjes zelf is dan ook het fenomeen dat tal van particulieren en bedrijven zelf hun eigen versie maken van Gangnam Style of de Harlem Shake, waarbij internauten die verschillende video’s bekijken en online discussiëren over welk filmpje ze het leukste vinden. Dat is meteen ook het verschil tussen Gangnam Style en Harlem Shake. Gangnam Style is een klassieke muziekvideo gelanceerd door een muziekdistributeur. De Harlem Shake komt van onderen uit, waarbij de logica werd omgekeerd. Baauer, de maker van de muziek bij het Harlem Shake-filmpje, profiteert mee van de hype.
In plaats van te proberen zelf een filmpje te bedenken dat de opvolger wordt van Gangnam Style of Harlem Shake als globaal online gespreksonderwerp, kun je beter meesurfen op het succes van de virale hit van het moment en een briljante variatie bedenken op de Harlem Shake. Je hebt nog een paar weken de tijd, want tegen dan is de video wellicht over zijn piek en begint een ander filmpje aan zijn veroveringstocht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier