Wat Starbucks mag, moet Bakkerij Bolleke ook mogen

© epa
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Waarom betaalt de bakker of de slager om de hoek volop belastingen, maar de vestiging van de multinational iets verderop nauwelijks? Drie fiscale experts bieden kmo’s met een weliswaar ludieke actie de kans ook aan belastingontwijking te doen.

Eddy Claesen, Michel Maus en Mark Delanote van de Werkgroep Fiscaal Correct hebben vandaag een aanvraag voor een ruling opgesteld, waardoor zelfstandigen en kleine bedrijven een deel van hun winst mogen versluizen naar belastingparadijzen.

“Het is de bedoeling dat we een aantal kmo’s vinden, die aan deze – toegegeven ludieke – actie meedoen”, zegt Eddy Claesen (Fiduciaire Claesen & Partners). “We willen zo de rol van de zelfstandigen en kleine bedrijfsleiders benadrukken. Zij werken zelden met dit soort fiscale structuren, die eerder gemaakt zijn op maat van grote ondernemingen.” Fiscaal Correct volgt het voorbeeld van de middenstanders van het Welshe stadje Crickhowell, waar de bakker, slager en andere zelfstandigen dezelfde technieken van belastingontwijking toepassen als Google, Amazon en Starbucks.

Patentboxen

De werkgroep wil de intellectuele rechten zoals productieprocedés, merknamen, productienamen of logo’s onderbrengen in een Nederlandse vennootschap. Ze wil 10 procent van de Belgische winst aan de Nederlandse vennootschap toekennen voor het gebruik van de intellectuele rechten in België.

Dit soort ‘patentboxen’ is schering en inslag bij multinationals. Ze beschermen hun producten, merknaam, productnaam en logo en brengen het octrooi onder in een Nederlandse holding. De overige vestigingen in heel de wereld betalen royalty’s aan de Nederlandse holding om gebruik te mogen maken van het merk, productnaam of logo.

Zo betalen de vestigingen van Starbucks of Ikea royalty’s aan de holding in Nederland om de naam en het merk te mogen gebruiken. Tegelijk wordt winst vanuit het buitenland naar de Nederlandse holding. De ontvangen royalty’s in de Nederlandse holding worden onder bepaalde voorwaarden hetzij vrijgesteld, belast tegen een gunsttarief van 5 procent of het normaal tarief van 20 of 25 procent. Dat is veel lager dan bijvoorbeeld de Belgische vennootschapsbelasting met een tarief van 33,99 procent.

Croissants

Werkgroep Fiscaal Correct biedt deze structuur nu ook aan voor zelfstandigen en kmo’s. Zij kunnen hun merknaam, productnaam, logo en ander intellectuele rechten onderbrengen in een coöperatieve vennootschapsstructuur en zo van het systeem profiteren. Claesen: “Wat kan voor de Frappuccino en de Billy-boekenkast – merken die ondergebracht worden in dit soort van structuren – moet ook kunnen voor het rozijnenbrood en de croissants van bakkerij Bolleke en de mis-en-plis van kapsalon Marie Paule.”

De – voorlopig fictieve – verzoekers blijven zogenoemd liever anoniem. “De bekommernis van verzoekers om in dit stadium anoniem te blijven, wordt ingegeven vanuit hun vrees dat een eventuele ontdekking door buitenstaanders van hun identiteit zou kunnen leiden tot een niet onafhankelijke behandeling van het dossier”, staat in de aanvraag. “Verzoekers zijn er zich inderdaad bewust van dat (nochtans legitieme) fiscale optimalisatietechnieken middels internationale winstverschuivingen door de media (en meer in het algemeen door de maatschappij) bijzonder kritisch worden bekeken, waardoor het risico niet irreëel is dat uw dienst beïnvloed zou kunnen worden door de negatieve sfeer waarmee het dossier zou kunnen besmet worden, onder meer ook vanuit politieke hoek.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content