Walmart en Google werken samen in strijd tegen Amazon
De Amerikaanse supermarktketen Walmart gaat samenwerken met Google in e-commerce. Tegen eind september zullen klanten van Walmart via Google Home, de stemgestuurde ‘robot’ van de internetgigant, met spraakcommando’s in de huiskamer bestellingen kunnen plaatsen.
Walmart heeft Google nodig om te kunnen concurreren met de machtige onlineshop van Amazon, dat een groter aanbod heeft en met zijn eigen Echo-systeem ook al bestellingen kan opnemen via spraakcommando’s.
De aankoopgeschiedenis van pakweg 140 miljoen winkelende Amerikanen zal Google helpen om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen.
Het is de bedoeling dat Walmart met de nieuwe dienst, die eind september 2017 wordt gelanceerd, voorkomt dat het klanten verliest aan Amazon.
De e-commercereus bracht eerder een schokgolf teweeg met de overname van de bio-supermarktketen Whole Foods Market voor 13,7 miljard dollar. Supermarkten beschouwen die overname namelijk als een regelrechte dreiging, waardoor ze verscheidene initiatieven opstarten om het online winkelen beter in de markt te zetten.
Analisten schatten dat ruim 35 miljoen Amerikanen dit jaar al minstens een keer per maand met internet verbonden toestellen zullen spreken, een verdubbeling tegenover vorig jaar. Echo van Amazon heeft daarbij een marktaandeel van 71 procent, tegen 24 procent voor Google Home.