Waarom autogroep PSA Peugeot Citroën spaarboekjes lanceert
PSA Bank, de onlinebank van de Franse autobouwer PSA Peugeot Citroën, lanceert in België twee hoogrentende spaarrekeningen. Dat is niet uniek. Almaar meer ondernemingen met een banklicentie nemen spaarders in het vizier.
PSA Bank biedt vanaf vandaag twee onlinespaarrekeningen in ons land aan. De Distingo-spaarrekening geeft een basisrente van 1,40 procent en een getrouwheidspremie van 0,35 procent. De Distingo Plus-spaarrekening biedt een basisrente van 0,50 procent en een getrouwheidspremie van 1,50 procent. Het gaat om gereglementeerde spaarrekeningen die vrijgesteld zijn van roerende voorheffing tot 1900 euro per persoon en onder het Franse depositogarantiestelsel (100.000 euro per persoon) vallen.
PSA Bank omvat de onlinespaaractiviteit van Banque PSA Finance (BPF), de banktak van de Franse groep PSA Peugeot Citroën. BPF heeft activiteiten in 23 landen, en financiert de verkoop, stockage en distributie van wagens en wisselstukken. Eind 2013 had BPF voor 15,8 miljard euro kredieten aan eindklanten uitstaan, en voor 5,5 miljard euro aan concessiehouders van Peugeot en Citroën.
De bank was al in België actief, maar dan enkel als verstrekker van kredieten bij de aankoop van een wagen. Nu richt ze haar pijlen ook op de Belgische spaarder. In Frankrijk is PSA Bank sinds maart 2013 actief op de depositomarkt. Het aanbod bestaat onder meer uit Distingo-spaarboekjes en -termijnrekeningen.
“Al in ons eerste jaar in Frankrijk behaalde de spaaractiviteit van BPF een resultaat dat de doelstellingen ruimschoots overtrof. Het is onze ambitie eenzelfde succes te boeken in België, een land met een van de hoogste spaarquota’s van Europa”, zegt Christophe Bayle, verantwoordelijke voor de spaaractiviteiten van BPF. Eind juni 2014 had PSA Bank in Frankrijk 1,3 miljard euro aan deposito’s uitstaan bij 34.500 klanten.
Niet uitzonderlijk
Dat industriële ondernemingen een banklicentie bezitten is niet uitzonderlijk. Nogal wat grote bedrijven hebben een interne bankdivisie om hun eigen financiële zaken te beheren en om de aankoop van hun goederen door distributeurs of eindklanten te financieren. Daarom hebben autoproducenten (BMW, Daimler, Volkswagen,…) bijna allemaal een eigen bankdochter, maar dat geldt ook voor elektronicabedrijven als Siemens en Sony.
Sinds de financiële crisis, die het vertrouwen in de klassieke banken onderuithaalde, breidden die industriële ondernemingen hun bankdiensten uit. Ze wilden vooral de kredietverstrekking blijven garanderen op een moment dat de banken op de rem gingen staan. In een aantal gevallen begonnen ze ook voor de eigen financiering middelen aan te trekken bij institutionele en particuliere beleggers.
Het schoolvoorbeeld daarvan was de lancering van GE Capital Direct in 2012 in Groot-Brittannië. GE Capital was op dat moment al een belangrijke kredietverschaffer van kmo’s in het Verenigd Koninkrijk. De beslissing om ook de funding bij de Britse spaarders te halen was daar een logisch gevolg van.
Ook andere bedrijven mikken rechtstreeks op Britse particulieren. Virgin Money, dat deel uitmaakt van de groep rond Richard Branson, telt al 4 miljoen klanten in het Verenigd Koninkrijk. Na de overname van de genationaliseerde bank Northern Rock in 2012 kende de instelling een opgemerkte groei.
Hoge rente
Dat PSA Bank spaargeld tegen een hoge rente wil ophalen, is naar eigen zeggen ingegeven door de behoefte om de financiering te diversifiëren. Banque PSA Finance is grotendeels afhankelijk van financiering op de financiële markten. Maar die middelen zijn duur omdat de bank niet over een geweldige kredietwaardigheid beschikt. BPF krijgt bij Moody’s een Ba1-rating en bij Standard & Poor’s een BB-rating. In beide gevallen liggen die ratings net onder wat in het jargon ‘aanvaardbare kwaliteit’ heet.
Daar ligt een belangrijk verschil tussen PSA en bedrijven als GE en Siemens. GE Capital kon bij zijn start als Britse depositobank zijn sterke balans en zijn AA-rating uitspelen bij beleggers die op zoek waren naar veiligheid. Terwijl PSA Bank het volgens Standard & Poor’s moet doen met de laagste beoordeling van alle banken die in België een rating krijgen.
PSA Bank zegt in een persbericht dat het alle geld dat het bij Belgische spaarders ophaalt, uitsluitend zal gebruiken om de aankoop van voertuigen door klanten van PSA Peugeot Citroën te ondersteunen. Met het geld dat de bank in Frankrijk verzamelde, werd de aankoop van meer dan een miljoen wagens gefinancierd (over een periode van zestien maanden).
PSA Peugeot Citroën is de tweede grootste autofabrikant van Europa. De groep telt bijna 200.000 werknemers en boekte vorig jaar een omzet van 54 miljard euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier