Vrouwen krijgen kansen bij Atlas Copco
Technologie is nog te veel een mannenzaak. De Zweedse compressorfabrikant Atlas Copco, met een grote vestiging in Wilrijk, wil meer vrouwen aantrekken en hen meer carrièrekansen geven.
Met initiatieven zoals een netwerk voor vrouwen en een intensieve verkooptraining stimuleert Atlas Copco vrouwen om zichtbaarder te worden en door te groeien in de technologiesector, die nog altijd als een mannenwereld wordt bestempeld. “Atlas Copco vindt het erg belangrijk dat zijn personeel divers is in gender, leeftijd en culturele achtergrond. Het bedrijf gaat voor een gelijke verhouding tussen mannen en vrouwen, ook in loon en competentie”, zegt Annick De Bakker, senior hr-professional bij Atlas Copco.
“Die houding vind je terug in de Zweedse cultuur, die in onze onderneming geworteld zit. Zweden is de koploper in gelijkheid van lonen. Het loonverschil tussen man en vrouw bedraagt er slechts 4 procent, tegenover nog zo’n 19 procent in België. Bij Atlas Copco stellen we projectteams samen met medewerkers van verschillende departementen, verschillende nationaliteiten en verschillende competenties. We geloven dat die diversiteit een competitief voordeel oplevert.”
Atlas Copco helpt ook de loopbaan van zijn medewerkers te versterken. Een mooi initiatief is het vrouwennetwerk Pleiades. Onder meer Annick De Bakker en program manager Caroline Dehaemers zijn er sturend lid van. “We organiseren vormingssessies en netwerkmomenten. Op die manier leren we van elkaar, wisselen we ervaringen uit en inspireren we elkaar”, stelt De Bakker. “Pleiades startte oorspronkelijk in Zweden, maar een drietal jaar geleden merkten we dat er ook in België behoefte aan zo’n netwerk was”, zegt Dehaemers. “We focusten eerst op carrièremanagement en de verhouding tussen werk en gezinsleven. Nu willen we een stapje verder zetten en richten we ons ook op mentorschap. Met onze initiatieven trekken we trouwens evenveel mannelijke als vrouwelijke collega’s aan.”
Uit de comfortzone
“De oprichting van Pleiades leidde ertoe dat topics zoals gebalanceerd leiderschap, waarbij je in teams een evenwicht zoekt tussen mannelijke en vrouwelijke energie, bespreekbaar werden”, stelt De Bakker. “Voor mij heeft het netwerk veel betekend”, valt Dehaemers in. “Ik was een typische ingenieur en dacht er niet snel aan met mijn baas te communiceren over wat ik deed. Bij Pleiades leerde ik voor een groep te staan en ideeën af te toetsen. Ik werd zichtbaarder in het bedrijf. Nu besef ik dat dat nodig is om je carrière verder te ontwikkelen. Bij Pleiades stimuleren we elkaar om uit onze comfortzone te treden en te tonen waar we goed in zijn. Intussen ben ik degene die jongere collega’s een extra duwtje geef.”
Atlas Copco organiseert ook andere initiatieven om vrouwen te helpen doorgroeien naar hoge managementfuncties. Het Masters in Sales-programma bijvoorbeeld geeft vrouwen zonder salesachtergrond de kans om een carrière in sales te starten. Isabelle Derom, marketingmedewerker bij Atlas Copco, is een van de veertien vrouwen die wereldwijd zijn geselecteerd om deel te nemen aan dat intensieve programma. “Een jaar lang leert een mentor me de kneepjes van het vak”, legt ze uit. “Hij ondersteunt me en stuurt me bij waar dat nodig is. Om de vier maanden komen we met z’n veertienen samen voor een intensieve trainingsweek. Tussendoor blijven we via conferencecalls in contact met elkaar.”
Bewust maken
Zonder quota na te streven zet Atlas Copco sterk in op de rekrutering van vrouwen. “Er zijn heel weinig vrouwen die voor een technische baan kiezen”, stelt De Bakker. “Jaarlijks studeren gemiddeld 11 procent vrouwelijke elektro-ingenieurs af. Bij Atlas Copco werken 14 procent vrouwelijke ingenieurs. Meer dan gemiddeld dus, maar niet voldoende. We investeren in bewustmaking en werken daarvoor samen met scholen en bedrijven. Met Agoria, de Belgische federatie van technologiebedrijven, organiseren we initiatieven als Technoteens en Technogirls, om kinderen op een speelse manier in contact te brengen met industrie en techniek.”
In haar rapport van januari stelt de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO), een onderdeel van de Verenigde Naties, dat de aanwezigheid van vrouwen op de arbeidsmarkt de ontwikkeling van bedrijven ten goede komt, maar dat vrouwen nog altijd moeilijkheden ondervinden als ze willen doorgroeien naar managementposities. In België wordt slechts één op de tien leidinggevende functies ingevuld door een vrouw.
Maar volgens Elke Jeurissen, de oprichtster van het vrouwennetwerk Straffe Madammen, zijn er twee kanten aan de medaille. Haar netwerk wil vrouwen aanmoedigen zichzelf beter zichtbaar te maken. Jeurissen: “Enerzijds moeten journalisten en organisatoren van een congres wat meer moeite doen om een vrouwelijke expert te vinden. Anderzijds moeten vrouwen meer naar buiten durven te komen en vlugger ja zeggen als ze de vraag voor een interview of een promotie krijgen. Mijn oproep is: kom uit je kot.”
Vrouwelijke CEO
“We moeten vrouwen ertoe blijven aanzetten om een technische opleiding te volgen en we moeten studenten rechtstreeks blijven aanspreken”, stelt Caroline Dehaemers. “En ook in het bedrijf moeten we vrouwen blijven aanmoedigen om door te groeien. De persoon moet dat initiatief vaak zelf nemen. Vrouwen doen dat nog te weinig. Daar moeten we nog meer op inzetten. Wie weet, krijgen we dan binnen een aantal jaren eens een vrouwelijke CEO.”
Julie De Jonghe
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier