Volvo mikt op ‘home market US’

© reuters

De Zweedse autobouwer Volvo Cars gaat een nieuwe fabriek bouwen in de VS. Daar is een investering van zowat 500 miljoen dollar aan gekoppeld.

Waar de fabriek precies wordt neergeplant, is nog niet beslist. Met de nieuwe fabriek in de grootste economie ter wereld wil het bedrijf zich een mondiale speler tonen, met industriële productie in de belangrijkste markten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Volvo heeft een short list opgemaakt met potentiële locaties. Vandaag heeft Volvo al twee fabrieken in Europa – één in Zweden en één in Gent – en twee in China.

Nadat de Amerikaanse autobouwer Ford de verkoop van zijn Zweedse dochter Volvo aan het Chinese Geely in 2010 had afgerond, werden investeringen in nieuwe modellen en een hogere productie aangekondigd. In dat licht werden twee Chinese fabrieken aan de twee oudere Europese vestigingen toegevoegd.

In een toelichting verklaarde CEO Hakan Samuelsson maandag dat de Noord-Amerikaanse productie in 2018 van start gaat.

De vestiging in de VS zal zich zowel op de exportmarkten als op de VS zelf richten, waar Volvo mikt op een jaarlijkse verkoop van 100.000 voertuigen.

Terwijl Volvo zijn wereldwijde verkoop met 9 procent zag toenemen tot 466.000 voertuigen, grotendeels te danken aan de markt in China, viel de verkoop in de VS terug met 8 procent tot 56.000 voertuigen.

Dat Volvo de VS verkiest boven Mexico – waar concurrenten als BMW enkele vestigingen hebben aangekondigd – wijst erop dat Volvo beslist heeft om het merk beter in kaart te brengen bij de Amerikaanse consument, aldus de CEO. “We willen een duidelijk signaal geven dat de VS een thuismarkt is voor ons,” luidt het.

Luxesegment

Volvo ondervindt mogelijk dat het harder knokken wordt in de VS dan in de hoogtijdagen in 2004, toen 140.000 voertuigen werden geleverd.

Sindsdien hebben BMW en zijn Duitse rivalen, VW Audi en Daimler Mercedes-Benz, een groter aandeel van het luxesegment ingepalmd. Ook Toyota’s Lexus wint terrein, en het offensief van de Ford Lincoln en General Motors’ Cadillac kan evenmin onderschat worden.

De aankondiging van een investering in de VS weerspiegelt niettemin het vertrouwen van de Volvo-top in de Amerikaanse divisie, die sinds begin dit jaar geleid wordt door de Nederlander Lex Kerssemakers.”We streven naar een marktaandeel van 1 procent met een duidelijke identiteit die zeer aantrekkelijk oogt voor bepaalde klanten. Het is een moeilijke markt, al zou ik niet zeggen dat het moeilijker wordt dan in Europa of China,” aldus CEO Samuelsson.

(Reuters/BO)

‘Geen bedreiging voor Volvo Gent’

De toekomstige Amerikaanse fabriek van de Zweedse autobouwer Volvo zal grote wagens bouwen op het SPA-platform, terwijl Gent net omgebouwd wordt voor kleinere wagens op het CMA-platform. Dat zegt vakbondsman Gino Hautekeete (ACV), nadat Volvo de investering van een half miljard in een Amerikaanse fabriek bekendmaakt.

Voor Hautekeete klinkt de bekendmaking niet als een verrassing en ook niet meteen als een bedreiging. “We waren Europees op de hoogte gebracht, weliswaar met de nodige confidentialiteit, maar we wisten niet dat het vandaag gecommuniceerd zou worden”, klinkt het. “De bedoeling is om er te produceren op het SPA-platform (grote wagens), wat wij in de toekomst niet meer zullen hebben”, zegt Hautekeete, want de Gentse fabriek zal tegen 2018 omgebouwd worden voor de productie van kleinere wagens op het CMA-platform.

‘Hoe meer fabrieken hoe meer concurrentie’

Hautekeete wijst er daarnaast nog op dat de in Gent geproduceerde V40, en het afgeleide model Cross Country, momenteel niet gehomologeerd is voor de Verenigde Staten en dat de Amerikaanse fabriek allicht opvolgers voor de XC60 en S60 zal bouwen, die sowieso uit Gent verdwijnen. De vakbondsman zegt dat Volvo al jaren een oplossing zoekt voor de wisselkoersen en dat Geely-topman Li Shufu altijd verklaarde dat hij wil produceren waar hij verkoopt. Toch wil Hautekeete voorzichtig zijn. “Hoe meer fabrieken, hoe meer concurrentie”, klinkt het. “En we weten nog niet hoeveel wagens daar geproduceerd worden.” Hautekeete merkt ook op dat de verkoop moet volgen.

Internationale samenwerking

Ook Peter De Sutter (BBTK) zegt dat de aankondiging past in de doelstelling om 800.000 auto’s te verkopen tegen 2020. “Dit maakt deel uit van de visie om te produceren waar je verkoopt, in de hoop de markt te kunnen aanzwengelen. Op dit moment is dat enkel goed nieuws, want groei is goed in het systeem waarbinnen wij werken.”

De Sutter vindt het ook positief dat Volvo kiest voor een land waar vakbonden vertegenwoordigd zijn in de productie-eenheden, en niet voor pakweg Mexico of Brazilië. Hij hoopt opnieuw op een internationale vakbondssamenwerking. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content