Volgend jaar geen Autosalon in Brussel
In 2024 zal er geen fysiek Autosalon van Brussel plaatsvinden. Dat heeft de raad van bestuur van Febiac beslist, meldt de federatie vrijdag.
‘Aangezien de voorwaarden daarvoor niet aanwezig zijn, heeft de raad van bestuur besloten het proces niet voort te zetten voor 2024’, luidt het in een persbericht.
De woordvoerder van Febiac geeft aan dat ‘de 95 procent marktrepresentativiteit die het salon dit jaar had, niet meer bereikt zou worden’ en dat daarom beslist werd om geen fysiek salon te laten plaatsvinden volgend jaar.
Zwaargewicht D’Ieteren, de invoerder van de merken van de Duitse Volkswagen-groep, zou in 2024 niet meer hebben willen deelnemen aan een salon en ook een aantal andere merken zou aan het aarzelen gegaan zijn. De merken die dit jaar al niet meer met een grote eigen stand deelnamen aan het salon, waaronder Mercedes, Volvo en Jaguar Land Rover, zouden ook komende editie niet meedoen.
Toch zijn er ook automerken die wel nog geloofden in het salon van Brussel, zoals het Franse Renault. ‘Wij waren bij de believers en waren van plan om stevig te investeren in het salon van Brussel en er met wereldpremières uit te pakken’, zegt Renault-woordvoerder Karl Schuybroek. “Volgens ons had Brussel de plaats van Genève kunnen innemen.”
D’Ieteren zelf gaat niet in op de vraag of het al dan niet van plan was om deel te nemen aan het Autosalon 2024. De beslissing om het fysieke Autosalon te schrappen ‘is een beslissing van Febiac, en wij respecteren die beslissing’, aldus D’Ieteren-woordvoerder Jean-Marc Ponteville.
De woordvoerder van Febiac benadrukt vrijdag nog dat de beslissing om het salon niet te laten plaatsvinden geen impact zal hebben op de rest van de werking van de federatie. Die werking is niet meer afhankelijk van inkomsten uit het salon,
De woordvoerder benadrukt dat die beslissing geen impact zal hebben op de rest van de werking van de federatie. Die werking is niet meer afhankelijk van inkomsten uit het salon, klinkt het. Febiac heeft vier kerntaken: data, kennis, communicatie en lobbying.