Vlietuigbouwer Asco zoekt 500 mensen
Vliegtuigonderdelenbouwer Asco nam de voorbije twee jaar honderd mensen aan, en zoekt er voor de volgende vier jaar nog eens vijfhonderd. Trends brengt deze week de wereldspeler uit Zaventem in kaart.
Waar is de recessie? Niet bij Asco, want de productiecapaciteit staat op het bijna hoogste peil ooit. “En toch zijn we op onze hoede voor een eventuele recessie”, zegt CEO en gedelegeerd bestuurder Christian Boas in een gesprek met Trends. “We wachten voorlopig met uitbreidingsinvesteringen. We werken nu ook met weekendploegen, zodat we de bestaande productiecapaciteit optimaal benutten.”
Dat wachten is relatief, want een nieuwe fabriekshal, de zevende in Zaventem, staat in de steigers. Asco verwacht namelijk vooral groei. En dat voor de volgende twee decennia. Volgens een prognose van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing is er tot 2030 vraag naar 34.000 nieuwe vliegtuigen, goed voor een catalogusprijs (zonder kortingen) van 4470 miljard dollar. Ook de Europese rivaal Airbus verwacht een aanhoudende groei de volgende decennia.
Asco profiteert volop mee van die groeicijfers, want de belangrijkste producten zijn bewegende onderdelen voor de vleugels, die worden gebruikt bij het opstijgen en het landen. Ze zorgen ervoor dat het vliegtuig snelheid mindert, zonder dat het draagkracht verliest.
Voor die onderdelen is Asco zo goed als de enige leverancier ter wereld. Ze worden gebouwd op alle Airbus-types en bijna alle Boeing-types, met uitzondering van de B-767. Ook bouwers van kleinere toestellen, zoals Bombardier of Embraer, werken uitsluitend met Asco.
Voor die nieuwe orders wil Asco 500 nieuwe werknemers de volgende vier jaar. Maar ze vinden is een andere zaak. Want het gaat om ingenieurs, geschoolde technici, vakmensen. Asco is dus bij uitstek een onderneming met knelpuntberoepen. Die zoekt ze ook in het buitenland. In Zaventem werken 24 nationaliteiten. Maar meer nog worden mensen in het eigen Asco Opleidingsinstituut gekneed. Liefst 7 procent van de personeelskosten gaat jaarlijks naar vorming. Dat is bijna twee keer zoveel als het gemiddelde in de metaalsector, dat afklokt op 3 procent. Asco heeft ook een intense samenwerking met acht technische scholen in de omgeving. (W.R.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier