Vlaamse start-ups naar VS via Flanders New York Accelerator
Onlangs zwaaide de eerste lichting af van de Flanders New York Accelerator (FNYA), een nieuw programma om Vlaamse start-ups sneller te doen groeien in de Verenigde Staten. “New York is een zeer aantrekkelijke uitvalsbasis”, zegt Catalina Daniels van FNYA.
Een ontbrekend netwerk en te weinig knowhow spelen start-ups vaak parten in nieuwe markten. Door programma’s zoals de Flanders New York Accelerator (FNYA) kunnen ze dat snel aanpakken. Begin dit jaar ging de eerste lichting voor drie maanden naar New York voor een stoomcursus over de Amerikaanse markt. Ze werden er gecoacht door lokale mentoren.
De bedrijven die intekenden waren Arco Information, Beeple, Hasting, Ontoforce en Twikit. Eind mei volgde een afstudeerceremonie in België waar de deelnemende bedrijven ook aan Belgische investeerders konden pitchen. Direct na de afloop van het programma hebben ze hun ideeën al aan Amerikaanse durfkapitalisten gepitcht en hun bedrijven moeten verdedigen, om te bewijzen dat ze wel degelijk vooruitgang hadden geboekt.
Intensief
Het is geen vrijblijvend programma. “Wie door de selectie raakt, moet 15.000 euro betalen en ook nog een budget aan de kant houden om in New York te verblijven”, zegt Catalina Daniels van FNYA. “Maar de grootste investering is hun tijd, want het is intensief. Naast Flanders Investment & Trade en imec werken we samen met ERA (durfkapitaalfonds en grootste accelerator in New York, nvdr). We krijgen ook steun van de Vlaamse overheid. Onze deelnemers zitten in de kantoren van ERA en worden zo ondergedompeld in de Amerikaanse cultuur. We zouden graag twee keer per jaar een lichting van zes à zeven Vlaamse bedrijven kunnen afvaardigen.”
“Het programma heeft een andere insteek dan de incubator van Belcham”, gaat Daniels verder. “Beide programma’s zijn daardoor complementair. Waarom niet San Francisco? Wel, New York is heel aantrekkelijk omdat hier zoveel grote potentiële klanten zitten in veel verschillende sectoren. Het start-upecosysteem is bijzonder sterk geworden en het trekt sinds eind 2017 meer durfkapitaal aan dan Silicon Valley. De laatste reden voor onze keuze voor New York is praktisch: het tijdsverschil en de afstand met België zijn kleiner.”
Duidelijke doelen
Een van de deelnemers was Hans Constandt van Ontoforce. Het ontwikkelde Disqover, een heel geavanceerde zoekmachine die sneller databronnen ontsluit. Het focust op grote biotech- en farmabedrijven omdat de zoekmachine daar tijd, en dus veel geld, kan uitsparen in het onderzoek naar nieuwe medicijnen en behandelingen. “We hadden vooraf een duidelijk doel voor ogen”, zegt Constandt.
“Wij verkopen aan grote Amerikaanse bedrijven, maar dat kost veel tijd en vaak moesten we beginnen met relatief bescheiden contracten. Met hulp van onze coaches, die zeer veel expertise hadden in b2b-verkopen, hebben we ons verkooppraatje volledig veranderd. Daardoor sluiten we nu veel sneller contracten, bovendien met grotere bedragen. New York als standplaats was voor ons geen bezwaar. Het is een financieel centrum en we willen ook in de financiële sector grote klanten aantrekken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier