Vier en Vijf winnen marktaandeel
De vernieuwde zenders van SBS Belgium hebben in hun eerste weken hun marktaandeel vergroot, vooral ten kosten van één. Daarmee claimt het een groter stuk van de advertentiemarkt.
De vernieuwde zenders van SBS Belgium hebben in hun eerste weken hun marktaandeel vergroot, vooral ten kosten van één. Daarmee claimt het een groter stuk van de advertentiemarkt.
Respectievelijk drie en vijf weken na de lancering van Vier en Vijf heeft Thierry Tacheny, de algemeen directeur van SBS Belgium, een eerste tussenstand gegeven. Het gemiddelde bereik (het aantal kijkers dat minstens een minuut naar een programma kijkt) is gestegen tot meer dan 2 miljoen in het tijdslot van 17 tot 24 uur. Dat is een stijging van 21 procent in vergelijking met de dezelfde periode vorig jaar. Ook de kijkduur ging de hoogte in, van 36 minuten naar 41.
In de belangrijke doelgroep van 18 tot 54 jaar halen de nieuwe zenders tussen 17 en 24 uur samen een marktaandeel van 19,7 procent. Bij de zogenaamde ‘verantwoordelijken voor aankoop’ in die leeftijdsgroep, het segment waar adverteerders het meest belang aan hechten, heeft Vier een marktaandeel van 14,4 procent. Vorig jaar haalde VT4 in dezelfde periode nog 13 procent. Vijf slaagde er ook in zijn marktaandeel te vergroten tot 6,6 procent bij de doelgroep van vrouwen van 20 tot 49 jaar.
Uit een eerste analyse blijkt dat die stijging vooral ten koste van de openbare zenders gaat. Het gaat daarbij vooral om kijkers met een jong en hoogopgeleid profiel. Door het succes van de Woestijnvis-programma’s op de openbare zenders was die commercieel interessante doelgroep voorheen zo goed als onbereikbaar voor adverteerders.
Met dat gegroeide marktaandeel en betere profiel trekt SBS Belgium, eigendom van Woestijnvis, Corelio en Sanoma, nu naar de adverteerder. De reclamebestedingen zijn in verhouding met van de marktaandelen van de commerciële zenders van SBS Belgium en VMMa (VTM, 2BE, Vitaya). Vorig jaar kon SBS Belgium met VT4 en VijfTV ongeveer een derde van de markt claimen. Volgens de nieuwe verhoudingen zou dat nu bijna 40 procent moeten zijn. SBS Belgium haalt nu al meer inkomsten binnen. “De algemene reclamemarkt voor televisie krimpt in 2012”, zegt Tacheny. “SBS groeit wel. In een dalende markt is dat zeer positief. Voor 2013 verwacht ik een stabilisering of een lichte achteruitgang van de markt.”
De Slimste Mens Ter Wereld
Uit de kijkcijfers die de voorbije weken werden vrijgegeven, bleek dat vooral De Slimste Mens een kijkcijferkanon was, met een uitschieter van 1 miljoen kijkers op de eerste uitzenddag van Vier. De programma’s in de vroege vooravond (Komen Eten, De Kruitfabriek) doen het minder goed dan algemeen verwacht, al scoort Vier op dat tijdstip wel beter dan VT4 vorig jaar.
De nieuwe gegevens bevestigen dat De Slimste Mens veruit het goudhaantje van de vernieuwde zender is. Over anderhalve maand stoppen die uitzendingen. Tacheny laat nog niet in zijn kaarten kijken over welke programma’s de populaire quiz zullen opvolgen. In het voorjaar komt er De Slimste Gemeente van Vlaanderen, al is het nog niet zeker of die ook in hetzelfde tijdslot wordt uitgezonden. (SF)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier