Verplichte e-factuur moet geplaagd Unifiedpost een tweede leven geven

Nicolas de Beco, de nieuwe CEO van Unifiedpost.
Nicolas de Beco, de nieuwe CEO van Unifiedpost.
Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur Trends

De aandeelhoudersstrubbelingen zijn voorbij, de zware schuld is afgebouwd, en er staat een nieuwe CEO aan het roer. Unifiedpost, de Belgische specialist in elektronische facturatie, staat voor een nieuw begin. De ambities reiken ver, letterlijk. “We hebben alles in huis om de Europese marktleider te worden.”

In september 2020 trok het Belgische fintechbedrijf Unifiedpost tegen 20 euro per aandeel naar Euronext. Sedertdien is de beurskoers afgebrokkeld tot zowat 4 euro (zie grafiek De bodem is bereikt). Daarmee is de specialist in elektronische facturatie en betalingen net geen centjesaandeel geworden, een gevolg van de vele overnames en een zware schuld.

Aandeelhoudersstrubbelingen bij UnifiedPost

Vorig jaar was het geduld van Marc Coucke op. Zijn investeringsfonds Alychlo heeft 15 procent van de aandelen van Unifiedpost. Hij eiste ingrepen, maar moest op de aandeelhoudersvergadering het onderspit delven. Toch kreeg Coucke later zijn zin, gedeeltelijk dan. Zo heeft Unifiedpost sedert enkele maanden een nieuwe CEO, de Franse Amerikaan Nicolas de Beco, voordien werkzaam bij de Franse multinational en sectorgenoot Quadient. Hans Leybaert, de medeoprichter en vorige CEO van Unifiedpost, blijft aan boord, maar voortaan als voorzitter van de raad van bestuur.

De hele episode is intussen achter de rug, de neuzen van de aandeelhouders staan opnieuw in dezelfde richting, verzekert De Beco. “Iedereen heeft de vaste wil samen te werken.” Daar zouden ook de beleggers van moeten profiteren. “Op de internationale beleggerssite Simply Wall St las ik onlangs dat Unifiedpost tot de top drie van Europese pennystocks met potentieel behoort”, zegt de Beco. “Als je onze huidige intrinsieke waarde bekijkt, dan zou ons aandeel vandaag 9 tot 11 euro waard moeten zijn. En dan spreek ik nog niet over onze plannen voor de toekomst, die de waarde van het bedrijf nog zullen verhogen.”

‘Alles wat niet tot de kernactiviteiten behoort– met name elektronische facturatie en betalingen – gaat de deur uit’

Nicolas de Beco, CEO Unifiedpost

Kernactiviteiten UnifiedPost

Welke zijn die plannen? “Eerst en vooral een verdere schuldafbouw, met behulp van opbrengsten uit de verkoop van activiteiten”, zegt De Beco. “Alles wat niet tot de kernactiviteiten behoort – met name elektronische facturatie en betalingen – gaat de deur uit. Ons dochterbedrijf in Nederland hebben we voor 133 miljoen euro verkocht, waarvan 7,7 miljoen via een earn-out (latere afbetalingen van de koopsom in functie van de prestaties van het overgenomen bedrijf, nvdr). Met de overige 125 miljoen hebben we een groot deel van onze dure lening bij het Amerikaanse investeringsfonds Francisco Partners terugbetaald. Eind 2024 was onze nettoschuld gezakt tot 29,5 miljoen euro, op een balanstotaal van 323 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een nettoschuld van 102 miljoen euro, op een balanstotaal van 278 miljoen euro. De schuldverlichting zal er ook voor zorgen dat onze vrije cashflow eind dit jaar uit de rode cijfers komt, wat opnieuw de waarde van Unifiedpost zal verhogen.”

De omzet moet een versnelling hoger. “Het aantal abonnementen op onze software moet dit jaar met 25 procent groeien”, zegt De Beco. “België telt ongeveer 1,2 miljoen bedrijven die tegen 1 januari 2026 verplicht moeten overschakelen op elektronische facturatie. Van die groep bedrijven wil ik er minstens 20 tot 25 procent op ons e-facturatieplatform Banqup krijgen. Banqup wordt overigens de nieuwe naam van ons bedrijf.”

Peppol

Unifiedpost is actief in 29 landen, vooral in Europa, maar focust nu op de landen waar de verplichte e-factuur voor de deur staat. Naast België zijn dat Frankrijk en Duitsland. “In Frankrijk is dat in september 2026. Duitsland start in januari 2026, maar daar komt de e-factuur in fases”, zegt De Beco. “Van die drie landen is België essentieel. We moeten slagen in eigen land, omwille van ons aandeelhouderschap, dat zeer Belgisch kleurt. Onze Belgische aandeelhouders willen trots kunnen zijn op hun bedrijf. België is ook belangrijk als Europees uitstalraam voor de e-factuur. Als we hier slagen, zullen we ook slagen in Frankrijk, Duitsland en andere Europese landen.”

‘We zijn een van de weinige e-factuurspelers die met eenzelfde platform alle Europese landen kunnen bedienen’

Nicolas de Beco, CEO Unifiedpost

Daarvoor rekent De Beco op een naar eigen zeggen unieke troef van Unifiedpost. “We zijn een van de weinige e-factuurspelers die met eenzelfde platform alle Europese landen kunnen bedienen. Dat betekent dat via ons Banqup-platform bedrijven rechtstreeks zaken kunnen doen in heel Europa. Dat is niet vanzelfsprekend. Er bestaat weliswaar zoiets als Peppol (Pan-European Public Procurement Online), een internationaal netwerk voor het uitwisselen van elektronische documenten, zoals e-facturen. Maar veel landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje, hebben een eigen facturerings- en rapporteringssysteem, los van Peppol. Onze concurrenten moeten zich telkens aanpassen, Unifiedpost niet. Want Banqup ondersteunt zowel Peppol als nationale systemen, zodat onze klanten telkens voldoen aan de lokale regelgeving.”

Vertrouwenspersoon

Om bedrijven naar Banqup te lokken, werkt Unifiedpost samen met accountants en hun beroepsverenigingen. “In Frankrijk bijvoorbeeld is dat ECMA (Expert-Comptable Média Association), die voor het systeem van Unifiedpost heeft gekozen”, zegt De Beco. “Via ons partnership met ECMA kunnen we 3 miljoen van de 4 miljoen Franse bedrijven bereiken. Ik beweer niet dat Unifiedpost 3 miljoen Franse bedrijven zal binnenhalen. Wel krijgen 3 miljoen Franse bedrijven de mogelijkheid ons platform Banqup te gebruiken, op voorstel van hun accountant, de vertrouwenspersoon bij uitstek voor een ondernemer.”

Unifiedpost hoedt zich ervoor een concurrent te worden van de accountants en andere financiële spelers. “Unifiedpost zal geen boekhoudsoftware verkopen”, zegt De Beco. “In Banqup zit ook een systeem voor elektronische betalingen, maar we laten onze klanten vrij hun betalingen te blijven regelen via de bank. Banqup kan overigens aansluiten op uw bank, uw boekhoudsoftware, uw systeem voor klantenopvolging en andere bedrijfsprocessen. We blijven een open platform.”

Nu de verplichte e-factuur snel nadert, wordt de concurrentie onder de facturatieplatformen heviger. De Beco is er gerust in. “We hebben alles in huis om Europees marktleider te worden. Wat ons nu te doen staat, is de klanten daadwerkelijk aan boord halen. Alleen al België en Frankrijk tellen samen 5 miljoen bedrijven die weldra moeten e-factureren. 2025 en 2026 worden cruciale jaren voor Unifiedpost. Of we marktleider worden, weet ik niet zeker. Maar ik ben er wel van overtuigd.”

De btw-kloof

Een belangrijke bestaansreden voor de e-factuur zijn efficiëntere btw-ontvangsten, geen overbodige luxe in deze tijden van zware begrotingstekorten. Dankzij e-facturering gebeuren btw-aangiften sneller en nauwkeuriger, en wordt fraude een pak gemakkelijker te bestrijden. Dat moet helpen de zogenoemde btw-kloof te dichten, het verschil tussen de verwachte en daadwerkelijk geïnde btw-inkomsten. Volgens cijfers van de Europese Commissie liep de kloof in 2022 op tot 89 miljard euro in de Europese Unie, wat neerkomt op een tekort van gemiddeld 7 procent aan btw-inkomsten. In België bedroeg de kloof 4,5 miljard euro, of ruim 12 procent op 36 miljard euro verwachte btw-inkomsten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content