Verkopers, uw eerste honderd dagen zijn cruciaal
Gaat u binnenkort als verkoper aan de slag in een nieuwe onderneming? Uw eerste drie maanden zullen beslissend zijn, want uw nieuwe werkgever zal u na die termijn beoordelen.
Dompel u onder in de bedrijfscultuur. Maak uzelf vertrouwd met de werking van het bedrijf, zijn businessmodel en de concurrentie. Uw verkoopstrategie zal verschillen naargelang u bij een marktleider of een challenger werkt. Zoek uit wat de directie wil: marges of omzet? Probeer aansluiting te vinden bij de succesvolle verkopers.
Ontwikkel een actieplan. Na een maand kunt u prioriteiten voor uzelf opstellen. Kijk niet alleen naar de omzet die klanten genereren, maar ook naar het potentieel. Heeft uw voorganger mogelijkheden laten liggen? Maak een afspraak met strategische klanten en volsta voorlopig met een telefoontje naar de andere.
Lever een wederdienst aan hulpvaardige collega’s. Als een collega u in de eerste maand wegwijs heeft gemaakt in de producten, kunt u bijvoorbeeld de contacten uit uw vorige baan delen. Heeft uw baas veel tijd in u geïnvesteerd, houd hem dan op de hoogte van uw prospecties, afspraken, contracten…
Maak vrienden in andere afdelingen. In de derde maand kunt u banden smeden met collega’s in de naverkoopdienst, bij de logistiek, de productmanager… Die kunnen uw inzicht in de onderneming en producten verdiepen, en ze zullen u sneller helpen als u hen nodig hebt.
Bron: Management
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier