Verkoopdirecteur Unilever wordt nieuwe baas Brouwerij Palm
Sven Stuer, nu nog de verkoopdirecteur van Unilever België, wordt de nieuwe algemeen directeur van Brouwerij Palm. Stuer moet mee de integratie binnen Brouwerij Bavaria in goede paden leiden.
Sven Stuer (37) krijgt een uitgebreid takenpakket als algemeen directeur van Brouwerij Palm: hij stuurt ook de financiën, het aankoop- en het personeelsbeleid aan. Vandaag werkt hij nog bij de consumentengigant Unilever, vanaf februari gaat hij aan de slag bij de brouwer in het Vlaams-Brabantse Steenhuffel.
Stuer werkte sinds 2010 bij Unilever België. Hij begon er als verkoopdirecteur voor de horeca. In 2014 werd hij benoemd tot verkoopdirecteur voor de winkelketens. In juni werd hij nog gepromoveerd tot verkoopdirecteur van Lipton Ice Tea, Lipton warme thee en de Ola-ijsportefeuille (Unilever heeft een fabriek in Drogenbos voor de productie van de theeproducten). Stuer maakt deel uit van het directiecomité van Unilever Belux.
Stuer brengt ervaring in de biersector mee, want van 2001 tot 2009 was hij aan de slag bij AB InBev. Hij bekleedde er diverse verkoop- en marketingfuncties in België en West-Europa. In het mediabericht van Brouwerij Palm meldt Sven Stuer: “Al meer dan 300 jaar bouwt deze brouwerij aan de rijke en unieke Belgische biercultuur. Ik wil met veel ‘goesting’ dit bedrijf leiden en samen met het team verder b(r)ouwen aan een bruisende toekomst.”
Nederlandse eigenaar houdt woord
In mei werd bekend dat Brouwerij Palm in handen komt van de Nederlandse brouwer Bavaria. CEO Jan-Renier Swinkels liet toen weten dat “Brouwerij Palm een Belgische directie blijft hebben”. Met de benoeming van Stuer houdt Swinkels woord.
Brouwerij Palm telt 200 werknemers, en haalde in 2015 een omzet van 49 miljoen euro en een flinterdun bedrijfsresultaat van 1,1 miljoen euro. Palm brouwde een half miljoen hectoliter. De brouwerij had het de voorbije jaren moeilijk, vooral door de neergang van Palm, het bekendste merk. Brouwerij Palm richt zich nu meer op meer speciale bieren, zoals Cornet. De volumes zijn nog vrij laag, maar het merk slaat aan. De nieuwe Nederlandse eigenaar wil ook de export van de Belgische speciaalbieren aanzwengelen. De integratie binnen Bavaria gaat zoals verwacht.
Het Nederlandse Brouwerij Bavaria uit Noord-Brabant is een duidelijk maatje groter, met 1000 werknemers, een omzet van ruim een half miljard euro en een verkoop van 6 miljoen hectoliter.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier