‘Verkoop AXA Bank is niet aan de orde’
AXA Bank werkt aan een ingrijpende herstructurering en herprofilering op de Belgische markt. “Een verkoop is vandaag niet aan de orde”, zegt CEO Jef Van In.
In België maakte AXA Bank vorig jaar 15 miljoen euro winst, wat neerkomt op 2,5 procent rendement op eigen vermogen. Veel te weinig om een aandeelhouder te plezieren. Dan kun je de boel beter verkopen. Nochtans staat de bank niet de koop, beklemtoont CEO Jef Van In: “Vandaag is dat niet aan de orde. Er is beslist AXA Bank te herpositioneren. Door de kosten te drukken en de inkomsten te verhogen, willen we binnen drie jaar een aanvaardbaar rendement kunnen voorleggen.”
Sinds de loskoppeling van de Belgische verzekeringsmaatschappij staat AXA Bank onder rechtstreekse controle van de Franse moedergroep. Niets lijkt een verkoop in de weg te staan.
Jef Van In:“Ik kan daar heel duidelijk in zijn: AXA Bank staat niet te koop. De bank is op dit moment heel belangrijk in de strategie van AXA in België. Ze is goed voor driekwart van de levensverzekeringen die AXA in ons land aan particulieren verkoopt. In schadeverzekeringen loopt dat marktaandeel op tot een kwart. Niemand wil zo’n aanbrengkanaal kwijt. Bovendien zorgt de bank ervoor dat het AXA-logo en -merk in 700 dorpen en wijken prominent aanwezig zijn. En het doel van ons transformatieplan is het rendement van de aandeelhouder te verhogen tot een niveau dat hem tevreden stelt.”
Als verzekeringsmaatschappij heeft AXA toch geen eigen bankkanaal nodig? In de meeste landen sluit de groep distributieovereenkomsten met een of andere bank.
Jef Van In: “Ja, maar in land A doen we A en in land B doen we B, gewoon omdat dat lokaal de beste aanpak is. In sommige landen is AXA een directe speler, in andere werken we met makelaars, en in nog andere zijn er exclusieve verkoopovereenkomsten met banken. Soms verkopen we de verzekeringen onder de eigen merknaam, soms onder die van de tussenpersoon. En in Frankrijk hebben we een net van AXA-verzekeringsagenten, die ook bankproducten verkopen. Ik wil maar zeggen: er zijn bijna zoveel commerciële strategieën als er markten zijn. Het is niet zo dat er in het hoofdkantoor in Parijs een bijbel ligt die iedereen bij AXA moet volgen.”
Lees het volledige interview met Jef Van In, CEO van AXA Bank, in Trends van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier