Verkochte volumes AB InBev 2,1 procent hoger door WK Voetbal
De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev heeft een goed kwartaal achter de rug. Het totale verkochte volume steeg met 2,1 procent tot 100,6 miljoen hectoliter. Vooral de internationale verkoop van het merk Budweiser kon profiteren van de extra reclame tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika.
Budweiser was opnieuw sponsor van de Fifa World Cup. Op de lokale markten werden de biermerken Brahma (in Zuid-Amerika), Harbin (China) of Jupiler (Europa) gepromoot.
Dit resulteerde in een wereldwijd hogere bierverkoop (+2 procent) voor AB InBev. Volgens de brouwer was Budweiser de meest verkochte drank in de Zuid-Afrikaanse voetbalstadions: “er werd meer van gedronken dan alle frisdrank, sportdrank en water samen”.
Maar op de thuismarkt, in de Verenigde Staten, daalde de bierconsumptie. in België steeg het volume eigen bieren met 0,4 procent, vooral onder impuls van Jupiler. De winst van AB InBev kwam in het tweede kwartaal uit op 1,15 miljard euro, of 7 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.
De bedrijfskasstroom lag met 3,345 miljard euro hoger dan analisten hadden verwacht. De omzet kwam uit op 9,2 miljard euro of 4,1 procent meer dan vorig jaar.
Het bedrijf herhaalde donderdag ook dat de winstgroei (ebitda) in de tweede jaarhelft hoger zal uitvallen dan in de eerste zes maanden.
“Sociale acties zorgden voor volumedaling van 4 procent in België”
De sociale acties die AB InBev het afgelopen jaar geruime tijd hebben verlamd, zorgden voor een volumedaling van 4 procent. Dat zegt Karen Couck van AB InBev in een interview met Cash.
“Over het eerste halfjaar, zijn de resultaten echter nog steeds negatief, met een volumeverlies van 4,0% als direct gevolg van de sociale acties waarmee we in januari werden geconfronteerd. Ondanks een inhaalbeweging in Q2, hebben we over de eerste 6 maanden het markaandeelverlies sinds begin dit jaar nog niet kunnen goedmaken. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier