Verhuis MSC en P3-trafiek maken Antwerpse verkeerschaos compleet
Het ziet er sinds eind vorig jaar naar uit dat het Antwerpse havenbestuur groen licht zal geven voor de verhuis van rederij MSC van het Delwaidedok naar het Deurganckdok.
Op het eerste zich lijkt dat een lokaal Antwerps dossier, maar deze beslissing kan gigantische gevolgen hebben op de Antwerpse en ook de Vlaamse mobiliteit.
Met 4,25 miljoen standaardcontainers (TEU) per jaar is de MSC-terminal vandaag immers goed voor ongeveer de helft van de Antwerpse containeroverslag. Daarvan wordt 55 procent over de weg afgeleverd. Omdat 80 procent procent richting oosten vertrekt, leidt de verhuis per werkdag, zeker als de MSC-trafiek door de betere positie nog toeneemt, tot een extra-volume van meer dan 4 tot 5000 containers van de Antwerpse linker- naar de rechteroever.
Dit lijkt weinig tegenover de 130.000 voertuigen die elke dag over de Antwerpse ring “rijden”, maar verkeersdeskundigen wijzen erop dat de verkeerslast van vrachtwagens (ook soms met meer dan een container) relatief hoog is. Ze vrezen chaos na de verhuis van MSC, die einde 2014 al gebeurd kan zijn, en dat het mobiliteitseffect gevoeld zal worden tot in Gent.
De situatie wordt nog erger door de beslissing van de P3-alliantie (van Maersk, CMACGM en MSC) om Antwerpen op te nemen in het vaarschema. Dat is een opsteker voor de Antwerpse haven, maar misschien minder goed nieuws voor de weggebruikers. De nieuwe trafiek zal vanaf 2015 leiden tot nog meer containers op de weg, weer voornamelijk naar het oosten. Dan is de verkeerschaos compleet.
Een slimme kilometerheffing kan een deel van de oplossing zijn om de vrachtwagens af te leiden via de alternatieve verbinding van de Liefkenshoektunnel, waar vandaag tol wordt geheven. Maar die heffing, waarvan de technische offertes recent binnen zijn bij het kabinet Muyters, komt er pas in 2016. Het snel tolvrij maken van die tunnel is een mogelijke, en misschien zelfs onvermijdelijke, oplossing om de extra vrachtwagens uit de Kennedytunnel te houden. In elk geval zijn de gevolgen voor de mobiliteit in het Waasland enorm.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier