Verdonck Professional Partners wil autonoom groeien: ‘Wij zijn geen verkopers van cv’s en kandidaten’

20240911 Trends, Verdonck Professional Partners in Menen. Jos Verdonck en Maarten Ghesquiere.
Alain Mouton

In een tijd dat er op de hr-markt een consolidatie aan de gang is en gespecialiseerde kantoren door grote groepen worden overgenomen, roeit Verdonck Professional Partners tegen de stroom in. Het West-Vlaamse hr-bedrijf dat focust op werving en selectie, assessments en psychologische screening blijft onafhankelijk. Een nieuwe generatie stapt in het kapitaal.

“Op zeker moment vroeg ik mij af of het niet beter was aan te sluiten bij een accountancybedrijf hier in West-Vlaanderen, aangezien zulke organisaties hun dienstverlening systematisch verbreden. Bedrijven als het onze zijn ook gewild bij hr-spelers die hun portefeuille aan diensten willen uitbreiden. Maar uiteindelijk hebben we beslist autonoom te blijven.” Aan het woord is Jos Verdonck, die al 35 jaar aan het roer van Verdonck Professional Partners staat. Het hr-bedrijf is gespecialiseerd in werving en selectie, assessments en psychologische screening voor hogere profielen, gaand van projectleiders over plantmanagers en commerciële directeurs tot hr-managers en andere directiefuncties. Daarbij wil het bedrijf met de klant een langdurige vertrouwensrelatie opbouwen.

“We zitten in een niche”, zegt Maarten Ghesquiere, sinds 2019 medevennoot bij Verdonck. “Uiteraard willen we omzet draaien en goede cijfers voorleggen. Maar als onderdeel van een grote groep kom je misschien in een situatie terecht dat je met kandidaten of cv’s gaat leuren om een commercieel streefcijfer te halen. Dat zou ingaan tegen onze filosofie.” En dus laat het bedrijf in Menen, dat weldra naar Kortrijk verhuist, de consolidatiegolf in de sector aan zich voorbijgaan.

‘Met kandidaten of cv’s leuren om een commercieel streefcijfer te halen, zou ingaan tegen onze filosofie’

Maarten Ghesquiere, Verdonck Professional Partners

Businessangel als klankbord

Wel verandert de aandeelhoudersstructuur van het bedrijf. Er komt een nieuwe holdingstructuur, waarin oprichter Jos Verdonck nog 10 procent van de aandelen heeft. Zijn zoon Ward Verdonck bezit 40 procent, net als Maarten Ghesquiere. Daarnaast stapt businessangel Piet Dujardin voor 10 procent in het kapitaal. Hij is jurist en bedrijfsrevisor, en was eigenaar van een kantoor dat hij onlangs heeft overgelaten aan Moore Belgium. “Piet is niet enkel businessangel, maar ook een coach en klankbord voor de jonge bestuurders Maarten en Ward”, zegt Jos Verdonck. “Binnen vijf jaar zullen zij elk de helft van de aandelen bezitten. Die verjonging is nodig. Onze klanten rekenen op onze ervaring, maar we moeten ook voeling hebben met de nieuwe generatie, zowel bij de kandidaten als bij jonge bedrijfsleiders.”

De focus blijft dezelfde: hr-diensten aanbieden aan kmo’s in West- en Oost-Vlaanderen, met een specialisatie in werving en selectie, assessments, potentieelbeoordelingen, onderzoek naar interne doorgroeimogelijkheden, opleidingstrajecten en managementaudits. “Wij screenen ook kinderen van kmo-zaakvoerders, om na te gaan of ze geschikt zijn als opvolgers in het bedrijf”, legt Jos Verdonck uit.

Verdonck Professional Partners heeft een stabiel klantenbestand, waaronder de pastaproducent Soubry in Roeselare, het recyclagebedrijf Group Galloo in Menen en het transportbedrijf Mervielde in Ertvelde. Ook de non-profit wordt bediend – zo heeft Verdonck een aantal directeurs van woon-zorgcentra gerekruteerd.

‘Wij proberen bedrijven te vermijden die geen hr-beleid hebben en ervan uitgaan dat personeel een noodzakelijk kwaad is’

Jos Verdonck, Verdonck Professional Partners

80 procent trouwe klanten

“80 procent van de klanten zijn wat ik ongoing business noem”, zegt Ward Verdonck. “Die continuïteit willen we niet kwijtraken. We werken met een bedrijf waar mijn vader vijftien jaar geleden nog over de vloer kwam bij de vorige zaakvoerder. Zij zoeken nu een operationeel manager en een hr-verantwoordelijke.”
“Zeker in West-Vlaanderen heb je bedrijven die een profiel aan tien kantoren doorspelen en dan afwachten wie een kandidaat stuurt. Voor zo’n aanpak passen wij”, vult Jos Verdonck aan. “Bij ons gaat het niet zomaar om het snel aanleveren van een kandidaat. Dat is wat ik de noodzakelijke vertrouwensrelatie noem.”
Het hr-bedrijf gaat er prat op de bedrijfscultuur van de klanten goed te kunnen vatten. Wat bijvoorbeeld kan betekenen dat de klant de boodschap krijgt dat een kandidaat wellicht niet 100 procent beantwoordt aan een specifiek profiel, maar dat het toch de moeite loont die aan te werven en te investeren in opleiding, omdat hij in de bedrijfscultuur past.

“Ik geef een ander voorbeeld: een maatwerkbedrijf zocht een productiemanager en een productieplanner”, vertelt Maarten Ghesquiere. “Ik kwam in contact met een kandidaat die solliciteerde voor de baan van productiemanager. Maar al snel blijkt dat die persoon nog nooit sturing heeft gegeven aan een groep van honderd medewerkers. Uiteindelijk stelden we voor die man te laten starten als productieplanner, waarna hij via ervaring en opleiding naar een leidinggevende functie kon doorgroeien.”

Met de klant groeien

Door de combinatie van werving en selectie, psychologische screenings en assessments wil Verdonck Professional Partners ook inspelen op de bezorgdheid van de bedrijven om goede krachten aan boord te houden in tijden van krapte. Jos Verdonck geeft het voorbeeld van een middelgrote familiale bedrijvengroep: “Meer dan tien jaar geleden was in dat bedrijf een nieuw hr-beleid nodig. Een nieuwe hr-manager is erin geslaagd met onze steun het tij te keren. Er werd een duidelijk hr-plan uitgerold voor het aantrekken en behouden van mensen, met onder meer een doorgedreven screening van wie kon doorgroeien. Zo’n plan trekt mensen aan, want alleen met een employer-brandingcampagne zal je het probleem niet oplossen.”

Het bedrijf, dat een omzet rond 1 miljoen euro draait, houdt zich dus ver van de volumemarkt. Het aantal aanwervingsopdrachten situeert zich rond de honderd per jaar, plus tussen honderdvijftig en tweehonderd assessments per jaar.

“In 2007 hebben we beslist er even een rem op te zetten en niet de ene opdracht na de andere te aanvaarden”, herinnert Jos Verdonck zich. “Dat was niet gemakkelijk, maar het doel blijft de juiste kwalitatieve opdracht binnen te halen. Wij proberen bedrijven te vermijden die geen hr-beleid hebben en ervan uitgaan dat personeel een noodzakelijk kwaad is.” “Als je op hun vraag ingaat, ben je een leverancier of verkoper van cv’s en kandidaten. Dat zijn wij niet”, vult Ghesquiere aan.

Een type onderneming waarmee Verdonck Professional Partners daarom graag samenwerkt, is het transportbedrijf Mervielde in Ertvelde (230 medewerkers). “Wij willen meegroeien met dat bedrijf”, zegt Maarten Ghesquiere. “De familiale bedrijfsleider zocht een financiële rechterhand om de managementstructuur te versterken. Ondertussen hebben we een hr-manager en een volledig management aangeleverd. Wij weten wie aan wie rapporteert, en welke mensen in het bedrijf met elkaar samenwerken. Dan kun je als vertrouwde aanbieder van hr-diensten ook een betere inschatting maken waar het personeelsbeleid van de onderneming naartoe moet.” z

Bekend dankzij De Zondag

Verdonck Professional Partners kan voor kandidaten putten uit een eigen databank met 150.000 profielen. Jos Verdonck: “Onderschat dat niet. Voor een bedrijf in Moeskroen dat een nieuwe manager zocht, hebben wij een kandidaat aangeboden die in onze database zit. Iemand die we zeventien jaar geleden geselecteerd hebben die voor een Roemeense vestiging van een West-Vlaams bedrijf en naar België was teruggekeerd. We kennen zijn professionele historiek en zijn achtergrond door en door.”

Daarnaast worden de vacatures vandaag vooral online geraadpleegd via de eigen website, sociale media en LinkedIn. Maar ook de klassieke printvacature heeft de groei van het hr-bedrijf lang mee ondersteund. “Voor een deel zijn we groot geworden dankzij de lezers van De Zondag, die het krantje meenamen bij de bakker,” weet Jos Verdonck. “De vacatures die erin stonden, hebben destijds onze naambekendheid een boost gegeven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content