Vakbond Volvo Car Gent: “binnenhalen CMA-platform biedt perspectieven”
Autobouwer Volvo heeft beslist om de XC60 te bouwen in Zweden. Ter compensatie voor het verlies krijgt Volvo Car Gent het CMA-platform. Dat stelt het bedrijf in staat om vanaf 2018 compacte modellen te ontwikkelen. “Een dergelijk platform biedt perspectieven”, vertelt Peter De Sutter (BBTK).
De Gentse fabriek van de Zweedse autobouwer Volvo verliest zijn XC60. Die zal in Zweden gebouwd worden. Dat heeft de managing director van Volvo Car Gent, Eric Van Landeghem, bevestigd tijdens de persdag van het autosalon van Brussel.
Volvo krijgt het CMA-platform in de plaats en gaat zich focussen op de compacte modellen.
Peter De Sutter van het BBTK reageert positief op de komst van het platform. “Als fabriek maken we meer kans met een kleiner model dan een groter”, vertelt De Sutter.
“Natuurlijke evolutie”
“In de wereld van Volvo krijg je fabrieken met grote modellen, en fabrieken met kleine modellen,” verduidelijkt De Sutter. Belangrijker vindt hij de bevestiging dat het CMA-platform naar Gent komt.
“Dat we CMA binnenhalen, bewijst dat er een perspectief is. Het hangt er uiteraard van af welk model er op komt en hoeveel wagens je kan verkopen. De markt vraagt kleinere compacte modellen, zeker in Europa, maar ook in Amerika, en dat is een opener voor ons. Wat dat betreft maken we als fabriek meer kans met een kleiner model dan een groter.”
Volgens De Sutter hangt de toekomst samen met het succes van de nieuwe XC90, waar veel van verwacht wordt bij Volvo. “Je kunt maar zaaien naar de zak, investeringen gebeuren met het geld dat deze wagen zal genereren.”
Werkzekerheid
Ongerustheid bij het personeel is er volgens hem niet. “Als er ongerustheid is, dan wordt die gegenereerd van buitenuit. De mensen krijgen hier voldoende signalen die eerder geruststellend zijn, als je bijvoorbeeld ziet hoeveel mensen we insourcen, werk geven en welke investeringen er gebeuren, niet alleen in het CMA-platform maar bijvoorbeeld ook in een verwarmingssysteem vanaf 2016 en nog andere investeringen die op tafel liggen.”
De tewerkstellingsgraad in de Gentse fabriek – vandaag 5.300 vaste en 350 interimmedewerkers – zou ongewijzigd blijven. Het nieuwe platform biedt de Gentse fabriek alvast werkzekerheid tot 2025.
‘Omvangrijke investeringen’
“Het ene succesverhaal wordt opgevolgd door het andere”, aldus de managing director van Volvo. Vanaf 2016 zal Volvo in de Gentse fabriek investeren om de komst van het nieuwe platform mogelijk te maken. Die investeringen zullen “omvangrijk” zijn, klinkt het zonder meer details te geven.
Het nieuwe CMA (Compact Modular Architecture) platform voor compacte modellen moet begin 2018 in Gent in productie kunnen gaan. Welke modellen op dat platform precies gebouwd zullen worden wil Volvo nog niet vrijgeven.
Volvo startte precies vijftig jaar geleden met auto-assemblage in Gent. Vorig jaar was het op een na beste uit de geschiedenis van de Gentse fabriek, met een productie van 264.200 wagens.
De fabriek lanceert donderdag ook een nieuwe website: www.volvocargent.be. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier