Uitstekende eerste jaarhelft voor Nederlandse supermarktketen Jumbo
De Nederlandse supermarktketen Jumbo, die later dit jaar zijn eerste winkels in België wil openen, heeft een uitstekende eerste jaarhelft achter de rug. Door een uitbreiding van het aantal filialen en flink meer omzet in de bestaande winkels, gingen de verkopen in het eerste halfjaar fors omhoog. Ook bij restaurantketen La Place gingen de zaken goed.
De gezamenlijke omzet steeg met 16,5 procent naar ruim 4,6 miljard euro. Jumbo kreeg er 44 nieuwe winkels bij, waaronder de resterende door Jumbo overgenomen EMTÉ-supermarkten. Dat brengt het totaal op 662 vestigingen. Het marktaandeel van Jumbo kwam mede hierdoor historisch hoog uit op 21,6 procent. Ook de strategie om in te zetten op ‘beleving’ in de Jumbo Foodmarkten werpt volgens topman Frits van Eerd vruchten af. ‘Tijdens het winkelen wil men inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten’. Jumbo heeft inmiddels zeven Foodmarkten en het concept wordt ook meer in de bestaande filialen toegevoegd.
De supermarktketen verwacht zijn sterke groei voort zetten, al komen er in de tweede jaarhelft wel minder filialen bij. Financieel directeur Ton van Veen rekent voor heel 2019 op een omzetgroei van 12 tot 15 procent. Volgens hem stijgt de winst ook, ‘maar procentueel wel iets minder hard dan de omzet’. Dat komt onder meer door hogere loon- en transportkosten.
In België gaat Jumbo later dit jaar zijn eerste drie winkels openen, in Rijkevorsel, Pelt en Lanaken. Voor 2020 wil men uitbreiden naar 12 à 15 supermarkten.
Een belangrijke mijlpaal bij La Place – de restaurantketen waarvan Jumbo eigenaar is – is de recente opening van de zogeheten flagshipstore in de Amsterdamse Kalverstraat. Ook opende La Place een restaurant op de luchthaven van Barcelona. Verder dit jaar staan nieuwe vestigingen gepland in onder meer Roosendaal en Madrid. Het totaal aantal La Place-vestigingen zal daarmee uitkomen op 105.