(Ver)bouwers verbinden met betrouwbare aannemers: TrustUp wil het Booking.com voor de bouwsector zijn

© Getty Images
Laurenz Verledens vastgoedexpert bij Trends

Het platform TrustUp brengt betrouwbare bouwpartners in contact met particulieren met concrete bouwplannen. De Waalse scale-up richt zijn pijlen nu op Vlaanderen.

Bouwen en verbouwen is al te vaak een frustrerend proces. Dat begint soms al bij de zoektocht naar een geschikte aannemer of vakman. Hoe kun je als particulier weten of een schrijnwerker zijn afspraken nakomt en of de loodgieter zijn vak kent? Velen informeren bij vrienden, buren, familie, maar dat leidt vooral tot aanbevelingen om vooral niet met die of die in zee te gaan.

Dat moet beter kunnen, meende Sébastien Remacle. Hij richtte in 2017 TrustUp op, een platform dat (ver)bouwers verbindt met gecertificeerde bouwondernemers. Met een financiële screening en een controle op eerdere betrokkenheid bij faillissementen, wil TrustUp de cowboys in de bouwsector van het platform uitsluiten. De geselecteerde en aangesloten bouwondernemers mogen dan weer rekenen op kwalitatieve contacten. TrustUp vergelijkt zichzelf met Booking.com, maar dan toegespitst op de bouwsector.

“Anders dan de meeste van onze concurrenten zijn we geen lead generator voor bouwbedrijven”, zegt Stephan Marana, verkoopdirecteur Vlaanderen bij TrustUp. “Een particulier die op zoek is naar een vakman brengen wij in contact met twee, maximaal drie bedrijven. Ons team belt de mogelijke opdrachtgever op om bijkomende informatie in te winnen over de precieze aard van de werken. Met die aanpak verhogen we de kans op succes voor de bouwondernemer.”

Jong team

TrustUp heeft zijn hoofdzetel in Ans bij Luik. De scale-up is vooral actief in Wallonië, maar richt zijn pijlen ook op de Vlaamse en de Franse markt. Het heeft een vestiging in Rijsel en opende onlangs ook een nieuw kantoor in Leuven.

Begin dit jaar trok het Stephan Marana aan om de ambities in Vlaanderen kracht bij te zetten. Stephan Marana, die zijn sporen verdiende in marketing- en verkoopsfuncties in de farma- en cosmeticasector, moet TrustUp ook meer afstemmen op de Vlaamse markt. “TrustUp was al actief in Vlaanderen, maar de Walen begrepen de Vlaamse markt niet en omgekeerd”, vertelt hij. “Ik ben een Vlaming, maar woon in Wallonië. Dat helpt.”

Ervaring met de bouwsector heeft Marana niet – “behalve met de bouw van mijn eigen woning” – maar hij meent ook wel wat maturiteit te kunnen toevoegen aan he bedrijf. “TrustUp is een jong, dynamisch bedrijf met ook een jong team. Ik ben hier met mijn 55 jaar de oudste.” In zijn eerste maanden heeft hij een verkoopteam op poten gezet. “Vandaag hebben we een team van vijf vertegenwoordigers. De bedoeling is om over enkele maanden dit team te versterken tot negen mensen, net als het Franstalige verkoopteam.” Hij wijst er nog op dat TrustUp de bouwsector breed opvat: “Dat gaat van een dakdekker tot een vloerder over een schilder en een tuinman tot een algemene aannemer.”

Abonnementsformule

Volgens TrustUp bieden al meer dan 4.000 bouwondernemers hun diensten aan via het onlineplatform. Het aantal maandelijkse bezoekers aan de site zou meer dan 160.000 bedragen. TrustUp, dat 63 mensen tewerkstelt, voorziet voor 2024 een omzet van meer dan 4 miljoen euro. Winst wordt er nog niet gegenereerd. “Op de Belgische markt zijn we rendabel”, klinkt het. Investeringen in de groei en voor het aanboren van nieuwe markten in Europa verklaren de rode cijfers.

Bouwbedrijven betalen voor de toegang tot het TrustUp-netwerk een maandelijks abonnement, dat afhankelijk van de formule tussen 149 en 219 euro kost. Naast het in contact brengen met geïnteresseerden particulieren bouwt TrustUp ook een website voor de bouwondernemer, als die dat wenst. Met TrustUp Pro biedt het ook een beheertool aan om interne processen – van offerte tot facturatie – te vereenvoudigen en te automatiseren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content