De Belgische tech-start-up Treedy wil hét datacentrum voor de mode-industrie worden. Het bedrijf heeft in zijn Fitsbest-app een 3D-scanner voor consumenten. Die moet de mode-industrie helpen om het aantal retourzendingen te verminderen.
Waarom hebt u deze app ontwikkeld?
“Het is paradoxaal dat de mode-industrie maar weinig kennis heeft van de lichaamsbouw van haar klanten”, zegt CEO David Francotte. “Dat gebrek aan die inzichten leidt tot een hele reeks misstanden, zoals overproductie – tot dertig procent van het aanbod – en een massa retourzendingen aan retailers.”
Hoe is het idee ontstaan?
“De onlinekledingreus Zalando zag de helft van de pakjes terugkeren. Het zocht een 3D-scanner om enkele factoren te analyseren die verantwoordelijk zijn voor de miskopen. Niet elk kledingmerk tailleert even groot, en ook de pasvormen kunnen erg verschillen. Dankzij een scan kunnen retailers beter inspelen op die variabelen, waardoor de kans op een foute aankoop kleiner wordt. Na onze 3D-scanners voor retailers hebben we nu ook de applicatie Fitsbest voor consumenten gelanceerd.”
Hoe werkt de app?
“De gebruiker moet drie foto’s maken in getailleerde kleding, zoals nauwsluitende T-shirts of leggings. Nadien genereert de app een profiel waarmee gebruikers door de identiteiten van de merken kunnen bladeren. De klant hoeft nog slechts op het merk en artikel van keuze te klikken om de aanbevolen maat te krijgen. De app is volledig gratis voor de gebruiker en is al gekoppeld aan merken als Decathlon en Nike.”
Is uw bedrijf rendabel?
“We willen eind 2025 break-even draaien, dankzij de scanner bij retailers en de inkomsten die de app genereert. Dat kan door een commissie die wordt ontvangen wanneer een verkoop wordt gegenereerd of door een premium versie van de applicatie. We werken ook al aan een versie die andere diensten zal bevatten. Het zal mogelijk zijn een notificatiesysteem voor producten op te zetten, zodat mensen bijvoorbeeld direct op de hoogte worden gebracht van promoties.”