Zakelijke awards zijn er meer dan genoeg, maar wie zet de kleinere zelfstandigen eens in de bloemetjes? Met zijn Trofee van de Zelfstandige wil de telecomprovider Orange een aantal beste praktijken op gebied van klantervaring dicht bij huis ook landelijk in de kijker brengen. Dit zijn de finalisten die eind mei meedingen naar het beeldje.
Meer dan 850 ondernemers schreven zich in voor de Orange Trofee van de Zelfstandige, en de finalisten zijn inmiddels bekend. Ze werden door een vakkundige jury uit die ruime poule van deelnemers gelicht op basis van vier kwaliteiten: hun aanstekelijke passie, hun vermogen om zich van hun concurrenten te onderscheiden, de impact die ze maken, en hun unieke visie op de activiteit die ze uitoefenen.
Die kwaliteiten zag de jury in een brede waaier aan sectoren opborrelen. In het vastgoed, bijvoorbeeld, schitterde het Zedelgemse Lisko onder meer met zijn unieke visie op de verkoop van onroerend goed, door de klant zo veel mogelijk zelf de regie in handen te laten nemen. Het bedrijf levert hulp en expertise waar dat nodig is, maar in een van de formules gaat een particuliere verkoper vooral zelf aan de slag. “We onderzoeken elk dossier, bekijken alle aandachtspunten en maken er een punt van die in begrijpbare, klare taal uit te leggen aan de klant”, vertelde oprichter Lisa Baelde aan de jury.
Uiteenlopend
In de sector van vrijetijdsartikelen viel Buencamino in Nieuwpoort op. De wandelshop, op een steenworp van het strand van Groenendijk, verkoopt onder meer gespecialiseerde schoenen en reisboeken, maar ook ervaringen. Het organiseert onder meer wandeltochten richting Santiago de Compostela, en de shop is een ontmoetingsplaats om bij een kop koffie of thee wandelervaringen uit te wisselen. Een belangrijke inspirator in veel van die gesprekken is oprichter Bart Baert, die tussen 2010 en 2014 een aantal pelgrimstochten ondernam om een tragedie in zijn privéleven een plaats te geven.
Ook het reinigen van rolcontainers kan een unieke dienst zijn, als men het aanpakt zoals WolfWash in Herdersem. Het bedient zowel particulieren als bedrijven, met een optimale flexibiliteit in zijn reinigingsschema’s zodat het de dagelijkse routine van de klant niet stoort. “Wij reinigen de afvalcontainers op de dag van de afvalophaling”, luidt het bijvoorbeeld bij WolfWash. “Dat betekent dat klanten altijd meteen een schone en hygiënische container tot hun beschikking hebben.”
Zorgsector
Er zijn ook kernsectoren waarin we meerdere Trofee van de Zelfstandige-finalisten terugvinden. Een daarvan is de zorg. In de Limburgse stad Bilzen sprong MijnTHUISverpleging.today in het oog, een thuiszorgorganisatie die voorziet in zeer gespecialiseerde zorgtaken als palliatieve thuiszorg, sondevoeding, diabeteszorg en afkoppelen van chemotherapie. “Elke patiënt krijgt twee vaste verpleegkundigen die hem of haar goed leren kennen en precies begrijpen wat hij of zij nodig heeft”, zegt oprichter Yolanda Hustings. “We noemen hen vaak ‘privé-verpleegkundigen’ omdat ze zo betrokken zijn.”
De jury keek naar vier kwaliteiten: hun aanstekelijke passie, hun vermogen om zich van hun concurrenten te onderscheiden, de impact die ze maken, en hun unieke visie op de activiteit die ze uitoefenen.
Ook in de zorgsector specialiseerde de ergotherapeute Tinneke Claes uit Lichtaart zich in neurologie en de verzorging van long-covidpatiënten. Ze is ook een expert in valpreventie bij ouderen. Daarnaast ontwikkelde ze samen met een collega een e-learningplatform waarmee starters op een termijn van zes maanden tot een jaar alle kneepjes van het vak kunnen leren. “Ik wil dat mensen hun levenskwaliteit kunnen maximaliseren”, legt ze haar filosofie uit. “Daarom geloof ik sterk in doelgerichte zorg; de prioriteiten en levensdoelen van de patiënt staan centraal. Als je vertrekt van wat zij echt belangrijk vinden, kom je tot de essentie van kwaliteitsvol leven.”
En de Skin & Health Clinic in de Brugse deelgemeente Sint-Andries wil een plek zijn waar patiënten van ieder gender terechtkunnen voor onder meer nabehandeling na chirurgie, littekenbehandelingen en laserontharing. “We zijn een pionier in het behandelen van transgenders en willen daarmee een statement maken: dat schoonheid geen leeftijd, gender of geloof draagt”, zegt bezieler An-Sofie Carly.
Maakindustrie
Een andere sector waarin we meerdere finalisten voor de Trofee aantreffen, is de ambachtelijke en creatieve maakindustrie. T-Create uit Hechtel-Eksel liep in de kijker door zijn unieke visie op gepersonaliseerde lasergravering. Niet alleen maatwerk is er de boodschap, maar ook communicatie: “We stellen veel vragen, om er zeker van te zijn dat we niets missen”, zegt graveur Toon Habraken. “Voordat we starten, begrijpen we volledig de wensen van onze klant. Ook bieden we eerlijke feedback over materiaalkeuzes en wat haalbaar is, zodat de verwachtingen duidelijk zijn.”
In Sint-Niklaas viel de goudsmederij Hans Nagy onder meer op omdat hij met duurzame materialen als gerecycleerd goud werkt. Voorts is zijn atelier uitgerust met de nieuwste technologieën in zijn vak, zoals lasergraveren. En hij gunt zijn klanten geregeld een blik achter de schermen, “zodat ze de waarde van het ambacht écht ervaren. Elk juweel dat mijn atelier verlaat, vertelt een uniek verhaal.”
Coaching en yoga
Tot slot zal het, in een wereld waarin persoonlijke ontwikkeling en loopbaan- of leiderschapsontplooiing steeds belangrijker worden, wellicht niet verbazen dat er twee coaches tussen de finalisten zitten. Een daarvan is Change-iT uit Niel, dat op maat gemaakte trainingssessies voor het gebruik van essentiële informaticatools levert: “van data-analyse tot Office365-productiviteit”, zegt oprichter Katrin Boermans. Dat wordt dan – letterlijk en figuurlijk – in balans gebracht met yogasessies.
En we sluiten de reeks af met Uit-Zicht VOF uit Sint-Kruis, dat individuele coaching aanbiedt voor jongeren en jongvolwassenen die kampen met leerproblemen, demotivatie, een laag zelfbeeld of studiekeuzestress. Naast die coaching brengt oprichter Sylvia Van Loo ook een duidelijk en objectief beeld van de persoonlijkheid, potentieel en intrinsieke motivatie in kaart. Ze neemt naar eigen zeggen deel “om meer aandacht te vragen voor neurodiverse problemen en stil te staan bij de immense prestatiegerichtheid en voortdurende blootstelling aan informatieve prikkels in onze maatschappij, waardoor veel mensen verdrinken en niet gezien worden.”