ThromboGenics noteert fikse omzetstijging dankzij Jetrea

© belga

Het biofarmabedrijf ThromboGenics heeft zijn omzet in het eerste halfjaar met een derde zien stijgen tegenover vorig jaar.

De omzetstijging met een derde tot 102,7 miljoen euro is te danken aan het oogmedicijn Jetrea, dat begin dit jaar gelanceerd werd. Het medicijn leverde in de Verenigde Staten op zes maanden tijd een omzet op van 12,5 miljoen euro, meldt ThromboGenics donderdag nabeurs. De Bel20’er boekte in de eerste jaarhelft een nettowinst van 54,6 miljoen euro.

De omzet is afkomstig uit de verkoop van Jetrea – voornamelijk in de VS – en uit 90 miljoen euro aan mijlpaalbetalingen die ThromboGenics ontving dankzij de lancering van Jetrea in Europa. Het bedrijf werkt daarvoor samen met Novartis-dochter Alcon. In Europa werd Jetrea de voorbije maanden gelanceerd in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië.

De Amerikaanse markt was de eerste waar het oogmedicijn beschikbaar was. Sinds de lancering op 14 januari en tot eind juni bedroeg de omzet van Thrombogenics 12,5 miljoen euro.

“Eenenvijftig procent van alle retinapraktijken die tot de doelgroep behoren, bestelden Jetrea. Tweeënzestig procent van deze praktijken bestelde het product opnieuw”, luidt het in een persbericht. ThromboGenics rekent erop dat de retinaspecialisten in de VS door verdere medische educatie en ervaring stilaan Jetrea in hun klinische praktijk zullen integreren, waardoor de verkoop van het product gestaag zal blijven stijgen.”

Jetrea bevat het actieve bestanddeel ocriplasmine en wordt gebruikt om met een eenmalige injectie patiënten te behandelen die lijden aan vitreomaculaire tractie (of symptomatische vitreomaculaire adhesie). Dat is een progressieve aandoening aan de achterkant van het oog die bij gebrek aan behandeling meestal leidt tot visuele vervormingen, verslechtering van de gezichtsscherpte en in sommige gevallen centrale blindheid. Tot nu toe was alleen een operatie mogelijk als behandeling. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content