Terreinwagens veroveren de wegen

SUV's op het Autosalon © Vincent Peeters

De opmars van de terreinwagen valt niet meer te stuiten. Zelfs Ferrari bouwt een grote en lompe auto.

Misschien ligt de grootste triomf van de sports utility vehicle (SUV) al achter ons. In juli 2017 kondigde Ferrari, fabrikant van de supersnelle sportauto’s die de Italiaanse glamour belichamen, aan dat het zijn eerste SUV zou bouwen. Ferrari had tot dan altijd gezegd dat het hoekige rechtopstaande silhouet en het imposante volume van SUV’s slecht pasten bij zijn lage raceauto’s.

Maar uiteindelijk waren de potentiële winsten te mooi om te laten liggen. Het bedrijf zal de auto ‘FUV’ dopen, Ferrari utility vehicle, in de hoop dat de autopuristen de vier portieren en de grote wielen dan niet zien.

2018 kan voor een tweede mijlpaal zorgen. Voor het eerst zal meer dan de helft van alle nieuwe verkochte auto’s wereldwijd uit SUV’s en hun naaste verwanten bestaan, als de trends doorzetten die zijn gesignaleerd door JATO, een bedrijf dat autostatistieken samenstelt. Terwijl de populariteit van de meeste types afnam in 2016, steeg de verkoop van SUV’s met 20 procent. Crossovers (bestaande modellen in een SUV-vorm), monovolumes en pick-ups wonnen ook terrein.

Veiliger voelen

SUV’s spreken zowel bestuurders als autofabrikanten aan. Eigenaars vallen voor het idee dat de terreinwagen voor een levensstijl vol plezier en avontuur staat, ook al komen ze waarschijnlijk geen grotere obstakels tegen dan verkeersdrempels en stoepranden.

Ouders die kinderen naar school brengen, voelen zich veiliger in een SUV, ook al zijn er nauwelijks aanwijzingen dat die bakbeesten minder riskant zijn bij een botsing. In de grotere binnenruimte kunnen ze in ieder geval meer bagage of boodschappen kwijt. En de hogere positie achter het stuur helpt bij het verkeersoverzicht.

Het is logisch wat autofabrikanten erin aantrekt. Ze hebben hun assortiment volgepropt met modellen voor elke inkomensgroep. Van de superrijken (een Lamborghini Urus hebt u vanaf 170.000 euro) tot de meest bescheiden inkomens. Autofabrikanten kunnen er hogere prijzen voor vragen en vette marges binnenhalen.

Verbruik

Niet alleen de nostalgici zullen klagen over de overheersing van die rijdende dozen. Grotere auto’s verbruiken meer brandstof dan kleinere omdat ze meer carrosserie meeslepen. Een hoger zwaartepunt heeft invloed op de besturing. Het is mogelijk dat ze meer kans maken te kantelen in een snelle bocht, denkt de Amerikaanse dienst voor verkeersveiligheid.

Sommige weggebruikers klagen dat de SUV-bestuurders zich hoog in hun vestingen onoverwinnelijk wanen met onveilig rijgedrag tot gevolg. En ze nemen te veel ruimte in op parkeerplaatsen en op de weg. Maar als zelfs Ferrari van rijstrook wisselt, lijkt de opkomst van de terreinwagen niet te stoppen.

De auteur, Simon Wright, is bedrijfscorrespondent van The Economist

Partner Content