Het West-Vlaamse Swivvle ontwikkelt stijlvolle fietshelmen met een volledige 360 gradenreflectie. “Dat betekent dat de hele helm licht weerkaatst, wat zich vertaalt in een optimale zichtbaarheid”, legt oprichter en CEO Lien Degrauwe uit. “Onze producten zijn internationaal gecertificeerd, en de maximale veiligheid doet geen afbreuk aan de uitstraling en het comfort.”
Wat maakt uw innovatie uniek?
“Het reflecterende materiaal is rechtstreeks in de helm verwerkt, waardoor het blijvend effectief is. Dat garandeert een duurzame en onderhoudsvriendelijke oplossing om altijd zichtbaar te zijn, zonder de afhankelijkheid van lampjes of batterijen. Het productontwikkelingsproces nam drie jaar in beslag, met vallen en opstaan. Ook de strenge internationale certificeringen vergden veel tijd.”
Hoe is het idee ontstaan?
“Met mijn achtergrond in mode was ik op zoek naar een stijlvolle oplossing die fietsers zowel bescherming als zichtbaarheid biedt. Aanvankelijk stond een Zwitserse partner mee aan de wieg van Swivvle, maar vandaag bouw ik het merk zelfstandig verder uit. Dat doe ik samen met een vast team van freelancers dat het product klaarstoomt voor de volgende groeifase en internationalisering.”
Hoever staat u?
“Swivvle wordt aangeboden in ruim 85 fysieke verkooppunten in België, Nederland, Oostenrijk en Frankrijk. Daarnaast zijn onze helmen beschikbaar in onze eigen webshop, bij bol.com en binnenkort ook via Amazon en Decathlon Marketplace. Onze klanten variëren van kinderen tot volwassenen met zowel gewone fietsen, e-bikes als speedpedelecs. Swivvle is gecertificeerd tot 45 kilometer per uur.”
Geniet u externe steun?
“Ik ben gestart met eigen middelen, maar kon voor de productiefase rekenen op middelen van PMV, KBC en later ook Belfius. Om onze internationale ambities waar te maken, staat nu een eerste kapitaalronde op de planning. Tegelijk bouwen we via onze raad van advies en met de hulp van organisaties als Voka, Unizo, FIT en Vrouwennet ons expertisenetwerk voortdurend verder uit.”